Företag i fokus:

Ännu en högt uppsatt chef lämnar kommunkoncernen

Klingstrom

Andreas Klingström
Foto: Liza Simonsson/Södertälje kommun

Förra året avgick flera högt uppsatta kommunchefer sina positioner av olika anledningar. Nu väljer även samhällsbyggnadsdirektören, Andreas Klingström, att lämna Södertälje kommun för ett nytt uppdrag.

(Annonslänk)

I fjol lämnade flera kommunchefer sina tjänster, bland annat säkerhetschefen Anna Flink, stadsdirektören Stefan Hollmar, HR-chefen Johan Lifverström, exploateringschefen Sofia Cedergren och nu senast Södertälje kommuns samhällsbyggnadsdirektör Andreas Klingström.

Han åtar sig en ny tjänst som stadsbyggnadsdirektör i Sundbybergs stad.

Men Klingström och de ovan nämnda är inte ensamma om att lämna kommunkoncernen. Dessutom avgick Jörgen Austler från rollen som tf. vd för Telge AB, men även VD:n för Telge Bostäder, Pontus Werlinder. Åren 2022 och 2023 präglades av en betydande personalomsättning bland cheferna inom Södertälje kommun, där flera har tvingats lämna av olika anledningar.

Klingström, som nu väljer att lämna Södertälje kommun, tillträder den nya tjänsten som stadsbyggnadsdirektör i Sundbybergs stad i juni 2024.

– Jag ser jättemycket fram emot att få lära känna Sundbybergs stad och tillsammans med organisationen bygga vidare på en positiv tillväxt och skapa goda förutsättningar för att hantera våra utmaningar tillsammans. Som person drivs jag av utmaningar och att hitta lösningar som bygger på att inkludera och få ett gemensamt driv tillsammans med engagerade medarbetare. Jag har med mig mycket erfarenhet från Södertälje men är ödmjuk i att sätta mig in i Sundbybergs förutsättningar, säger Andreas Klingström, som lämnar Södertälje kommun bakom sig.

LISTA: Här är cheferna som lämnat Södertälje kommun

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 mars 2024 11:19
Senast uppdaterad: 8 mars 2024 11:19

”Det är inte ett alternativ att sluta med bakgrundskontroller”

Magnus Gyllestad, stadsdirektör Södertälje kommun.

Magnus Gyllestad, stadsdirektör. Foto: Södertälje kommun.

Nu står det klart. Bakgrundskontrollerna, som bland annat kritiserats av Justitieombudsmannen och facket, återupptas, och ett färdigt förslag förväntas presenteras i februari 2024.

Kontrollerna kommer att återupptas vid nyrekrytering av personal, men de löpande bakgrundskontrollerna för befintliga anställda förblir pausade.

– Det är inte ett alternativ att sluta med bakgrundskontroller. Även om vi tar ett litet kliv tillbaka är vi redo att skala upp dem till att ske regelbundet av alla anställda. Vi inväntar ny lagstiftning som möjliggör den typen av kontroller, säger Magnus Gyllestad, stadsdirektör Södertälje kommun.

Enligt Södertälje kommun ska processen involvera omfattande intern samordning och samtal med fackliga organisationer. Ett detaljerat förslag planeras att läggas fram i februari 2024, och målet är att påbörja dessa kontroller snarast möjligt efter det.

– Bakgrundskontroller är ett viktigt verktyg för att medborgare och kommunkoncernens medarbetare ska kunna lita på att vi gör allt vi kan för att motstå korruption och otillbörlig påverkan. Vi är stolta över att vara första kommunen i landet med så omfattande bakgrundskontroller, tack vare vårt arbete är frågan högt på agendan. Regeringen utreder nu hur kommuner ska kunna få laglig rätt att göra kontroller, säger Magnus Gyllestad.

Läs även:

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2023 15:30
Senast uppdaterad: 15 december 2023 15:55

Bakgrundskontrollerna återupptas – begränsas till nyrekryteringar

Rosenberg Godner Greger

Foto: Lucas T

Det var i oktober som kommunledningen avslöjades med att bryta mot lagstiftningen i samband med att bakgrundskontroller av samtliga kommunanställda. Nu rapporter SVT att kontrollera återupptas, men men bara vid nyrekryteringar.

Kontrollerna, på initiativ av Boel Godner och Elof Hansjons(S), har sedan tidigare kritiserats av både anställda och facket som har inlett en tvist med Södertälje kommun. Även flera anmälningar upprättades till Justitieombudsmannen som beslutade att rikta allvarlig kritik mot kommunledningen som bröt mot mot grundlagen och Europakonventionen.

Kort efter JO:s besked meddelade stadsdirektören att samtliga bakgrundskontroller stoppades. Under pausen i kontrollerna hade dock kommunens politiker uttryckt önskan om att hitta ett sätt att kunna fortsätta med dem.

Nu förväntas kontrollerna återupptas och meddelas under kommunstyrelsens sammanträde på fredagen, men endast i samband med nyrekryteringar. Detta rapporterar SVT.

– Det vi fått höra är att man kommer göra ett omtag, man kommer införa bakgrundskontroller för nyanställningar men inte fortsätta med de kontroller som sker på anställda. Vi behöver invänta vad regeringens åtgärd kommer vara, för att inte vi ska göra fel, säger Andreas Birgersson (SD) oppositionsråd, till SVT

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2023 13:34
Senast uppdaterad: 15 december 2023 13:34

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors