Företag i fokus:

DEBATT: Det är Liberalernas lögner som skapar förvirring

Alexander-Rosenberg

Alexander Rosenberg (M), ordförande i tekniska nämnden
Foto: Liza Simonsson/Södertälje kommun

Metin Hawsho (L) och Alvin Hanna (L) skriver att majoriteten driver en handlingsfientlig p-cirkus, de menar att processen har varit snurrig och oproffsig och att det bästa hade varit att gå på Liberalernas egna förslag. Men låt mig tydliggöra det som för Liberalerna känns så snurrigt.

(Annonslänk)

Under pandemin infördes två timmars avgiftsfri parkering vid Tom Tits, Torekällskolan och Centralstationen. Detta gjordes som en del i åtgärderna att stötta näringslivet. Denna lösning, som Liberalerna alltså vill behålla, har dock visat sig vara dels väldigt kostsam, dels inte gett de effekter på ökad handel som man hoppades på. Istället har parkeringarna främst nyttjats av de som bor eller jobbar i centrum och således inte kommit centrumbesökare till gagn. Det vill säga att det förslag Liberalerna förespråkar varken gynnar stadskärnan eller cityhandeln. I självaverket är det bara slöseri med södertäljebornas skattepengar.

Under budgetarbetet valde vi därför att plocka bort dessa parkeringar för att istället utreda en ny långsiktig parkeringslösning. Syftet var alltså inte att bara ta bort dessa parkeringar och därefter nöja sig, utan att just möjliggöra nya bättre alternativ. Under tiden för arbetet med att ta fram ett långsiktigt förslag införde vi därför en provisorisk lösning med avgiftsfri parkering på Centralstationen och Torekällskolan. Denna var alltså inte planerad för att ersätta den gamla lösningen och därmed inte heller planerad för att vara kvar. När det förslaget som vi nu går vidare med kom var det alltså inte ett resultat av att majoriteten ändrat sig igen, som Liberalerna hävdar, utan ett resultat av den utredning som gjorts för att hitta en hållbar parkeringslösning.

Vi har varit tydliga, vi behöver en parkeringslösning som är långsiktigt hållbar

Parkeringsfrågan har utåt debatterats, ifrågasatts och kritiserats flitigt av oppositionen men bakom stängda dörrar har de flesta partierna varit överens om att en ny långsiktig parkeringslösning behövs. I tekniska nämnden, där även Liberalerna är med, har vi haft goda diskussioner, högt i tak och alla partier har här varit överens om att nu prova detta förslag. Det som sedan rör till det och skapar eventuell förvirring är när ni Liberaler går ut och skapar en bild av att vi i majoriteten inte vet vad vi vill.

Vi har varit tydliga, vi behöver en parkeringslösning som är långsiktigt hållbar och som kommer centrumbesökare till gagn.  

Med det sagt är det också viktigt att tydliggöra att denna fråga alltså i första hand har handlat om att få till en parkeringslösning som ska gynna de som vill besöka stadskärnan och inte, som Liberalerna vill framställa det, handlar om besparingar om två miljoner kronor. Förhoppningen är att den parkeringslösning som vi nu går vidare med ska göra just detta, det vill säga gynna besökare och handlare i stadskärnan. Samtidigt är vi också fullt medvetna om att det inte finns några garantier för att utfallet blir som vi vill och vi har därför beslutat att utvärdera lösningen i höst för att kunna göra eventuella revideringar.

Processen må ha dragit ut på tiden och eventuellt står vi här i höst igen och reviderar förslaget. Men låt oss vara tydliga med att detta inte är en konsekvens av en snurrig och oklar majoritet som driver en handlingsfientlig p-cirkus. Utan en konsekvens av att långsiktiga lösningar tar tid att få på plats. Det vet även Liberalerna.

Alexander Rosenberg(M)
Ordförande i tekniska nämnden

Läs även: – Nya gratis parkeringsregler i Södertälje från april

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Skolsköterska anmäls efter hundratals brister

SKola Skolsköterska läkare barn pexels-pavel-danilyuk-5998458

Foto: Pexels

En omfattande granskning av en skolsköterskas journaler i Nykvarns kommun har avslöjat en rad avvikelser, inklusive uteblivna hälsokontroller och vaccinationsuppföljningar. Skolsköterskan har anmälts för hundratals brister.

En detaljerad journalgranskning vid en skolsköterskemottagning i Nykvarn har avslöjat allvarliga brister i hanteringen av elevhälsan. Initialt upptäcktes drygt 30 bevakningar, vissa flera år gamla utan dokumenterad uppföljning. Vidare granskning har lett till upptäckten av totalt cirka 256 fall där hälsobesök, kontroller, vaccinationer och andra uppföljningar inte genomförts som de ska.

(Annonslänk)

Utöver de enskilda fallen har hela klasser gått miste om hälsobesök och specifika kontroller, med exempel på elever i årskurs fem och sex som inte genomgått grundläggande syn- eller hörselkontroller. Vidare inspektion av mottagningen avslöjade avsaknad av nödvändiga läkemedel och en oordnad hantering av pappersjournaler och dokumentation, vilket strider mot riktlinjerna för korrekt journalhantering.

För att säkerställa en grundlig hälsokontroll av eleverna vid skolstart och under det pågående skolåret, understryker rapporten vikten av att skolsköterskor regelbundet genomgår journaler för att uppdatera och komplettera hälsobesök, vaccinationer och nödvändiga kontroller. Avvikelser som upptäckts inkluderar brist på ordentlig dokumentation för nya elever, felaktigheter i inskannade journaler och en allmän brist på uppföljning för elever i behov av ytterligare hälsovårdskontroller eller vaccinationer.

Denna granskning kastar ljus på viktiga områden som kräver omedelbar åtgärd för att förbättra elevhälsotjänsterna och säkerställa att alla elever får den hälsokontroll och de vaccinationer de har rätt till enligt det nationella vaccinationsprogrammet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 24 februari 2024 18:14

DEBATT: Undermålig infrastruktur slår hårt mot företagen

IMG_8916

Foto: Alexander Isa

Potthål och andra skador på vägnätet är en konsekvens av att underhållet på landets vägnät under en lång tid har varit eftersatt. Underhållsskulden uppgår till över 70 miljarder kronor och den ökar. 

Södertälje är en av Stockholmsregionens viktigaste företagarkommuner. Världsledande internationella företag blandas här med en stor mängd mindre företag som får vardagslivet i Södertälje att gå runt. En viktig förutsättning för företagen är att det finns välfungerande transporter, både för att se till att gods kan transporteras samt att personal kan ta sig till och från jobbet. Idag är det uppenbart att varken godstransporter eller personaltransporter sker smärtfritt.

”Mer än en tredjedel av Södertäljes 273 kilometer statliga vägar i ett dåligt eller mycket dåligt skick”

För LT berättar en taxichaufför att potthålen leder till att hon måste sänka hastigheten vilket leder till stressade och nervösa kunder. Ett annat vittnesmål från en däckfirma beskriver hur de under den senaste tiden fått in fem gånger fler kunder än i normalfall på grund av potthålsrelaterade skador. Sänkta hastigheter och fordonsskador är två effekter av ett eftersatt vägnät.

Enligt Transportföretagens sammanställning av landets statliga vägnät så är mer än en tredjedel av Södertäljes 273 kilometer statliga vägar i ett dåligt eller mycket dåligt skick.

(Annonslänk)

I Svenskt Näringslivs undersökning av det lokala företagsklimatet ger mindre än hälften av Södertäljeföretagen infrastrukturen ett bra betyg. I förra årets undersökning fick även de svarande möjligheten att utveckla sina tankar kring infrastrukturen i fritextsvar. I dessa framkommer tydligt att vägnätet har brister. Ett flertal svar vittnar om att det dåliga vägnätet drabbar deras verksamhet negativt. Det rör sig om sänkta hastigheter på vägsträckor, potthål samt framkomlighetsproblem som köbildning, vilket i sin tur leder till försenade leveranser och svårigheter i att attrahera arbetskraft. För näringslivet är god infrastruktur en avgörande fråga.

Bristerna i infrastrukturen är en fråga som inte bara blir alltmer uppmärksammad i Södertälje utan det är en verklighet som hela landet står inför. Runt om i Sverige vittnas det om ett allt sämre vägnät. Svenskt Näringslivs har beräknat att underhållsskulden på landets vägar och järnvägar, det vill säga kostnaden för att återställa infrastrukturen till acceptabel standard, uppgår till över 70 miljarder kronor och skulden ökar.

Nyligen presenterade Trafikverket sitt förslag till inriktning för nästa nationella plan för transportinfrastrukturen 2026–2037. Myndighetens underlag är gediget men defensivt. Trafikverket konstaterar att det inte är möjligt att med dagens resurser både underhålla befintlig infrastruktur och genomföra alla planerade investeringar.

Verkligheten har kommit ifatt Sveriges infrastruktur, och nu krävs att politiken prioriterar rätt och genomför reformer för en infrastruktur som möter näringslivets behov och som gör att företag kan växa.

Olle Karstorp
Regionchef Svenskt Näringsliv Stockholm

Nils Paul
Expert infrastruktur Svenskt Näringsliv

Läs även:
– Södertäljes dåliga väglag och potthål är en del av vår vardag

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 18:04
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors