Företag i fokus:

DEBATT: Elever lider i tystnad: En kallbrand i våra skolor

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pexels

”Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet”, skriver skribenten

I skolor runt om i världen är det en självklarhet att varje elev ska ha rätt till en utbildning som är anpassad efter deras behov och förutsättningar. Dessvärre är verkligheten inte alltid i linje med denna idealbild. Trots att det finns lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och fastställer krav på skolorna, konfronteras många elever fortfarande med en verklighet där deras behov ignoreras och deras rättigheter kränks. 

På en fristående skola i Södertälje har detta blivit en vardag för eleverna som dagligen utsätts för kränkningar, hot och våld. Kollektiva bestraffningar, psykisk misshandel och mobbning som ses mellan fingrarna är bara toppen av isberget. 
Bristande pedagogik och få behörig personal är bland annat orsaker till att vårdnadshavare till barn som bytt skola skriver omdömen som: 

“Skolans rektor måste bli avstängd från sitt jobb, majoriteten av barnen är psykiskt deprimerade. Sverige, var finns barnens rättigheter i detta lidande? Vad är barnens fel om de inte är av svenskt ursprung, så att rektorn sårar dem med deprimerande ord?” 

“Värsta skolan som finns i Södertälje speciellt skolans rektor som bara anställer lärare som fortfarande utbildar sig och har inte erfarenhet o lärare som inte kan prata bra svenska som har varit i sverige bara några år.. rektorn som tänker på bara pengar och inte barnens utveckling..” 

”Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret.”

“Skamligt” ”Oprofessionell ledning” 

Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret. Anställda som går in i väggen pga hög arbetsbelastning, hög frånvaro, elever som inte får rätt stöd pga personalbrist och förtvivlade vårdnadshavare pga bristande tillsyn av deras barn är några av konsekvenserna. Hög personalomsättning, elever som byter skola, deprimerad personal, elever som inte vill komma till skolan och därmed riskerar att inte nå målen är resultatet av att ingenting görs. 
Det leder även till att elever inte ges möjlighet att nå sin fulla potential och att de hamnar i en negativ spiral av underprestation och frustration. 

(Annonslänk)

Skärpta krav, mer erfaren personal, regelbundna kontroller och inspektioner är bara början av listan på vad som krävs för att få ordning på detta. Den här skolan är bara toppen av isberget, det handlar om en skola i en stad, en av flera tusen skolor i Sverige. 

För att adressera dessa utmaningar är det avgörande att det finns ett starkt fokus på att förbättra pedagogiken i skolorna och att säkerställa att alla elever får det stöd och den hjälp de behöver för att lyckas. Det krävs också en ökad medvetenhet och efterlevnad av lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och garanterar lika tillgång till utbildning för alla elever.

”Det är dags att vi tar ansvar”

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

Stärkt pedagogisk utbildning och fortbildning: Lärare och skolpersonal behöver kontinuerligt utbildas och fortbildas i ämnen som specialpedagogik, konflikthantering och hur man skapar en inkluderande lärmiljö. Detta hjälper dem att bättre förstå och möta barns olika behov. 

Förbättrad pedagogik och undervisningsmetoder: Skolor kan investera i fortbildning för lärare för att lära sig om olika undervisningsmetoder som är anpassade efter elevernas individuella behov och inlärningsstilar. Det kan innebära differentierad undervisning, användning av teknik och multimedia, samt aktiva och engagerande lärandemetoder. 

Individualiserat stöd: Skolor bör erbjuda individualiserat stöd och anpassningar för elever med olika behov, såsom särskilt stöd för elever med inlärningssvårigheter och tillgång till psykologiskt stöd för elever som behöver det. 

Stärkt samarbete mellan skola, hem och samhälle: Genom att involvera föräldrar och vårdnadshavare samt samhället i skolans verksamhet kan man skapa en starkare och mer stödjande miljö för eleverna. Detta kan inkludera föräldrakvällar, samarbete med lokala organisationer och företag och andra initiativ för att främja gemenskap. 

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

I kampen för att säkerställa att elevernas behov tillgodoses och deras rättigheter respekteras får vi aldrig ge upp. Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet för varje elev, oavsett bakgrund eller behov. 

Ledsen pedagog 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 17:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

SBBK tackar Bernat Canut efter en framgångsrik säsong

tack_bernat_hemsida

Guldcoachen från Spanien, Bernat Canut.
Pressbild

Efter att ha lett SBBKs damlag till dubbla guld i Svenska Cupen och SM lämnar Coach Bernat Canut klubben med ett hjärtligt farväl och starka minnen.

Bernat Canut, tränaren som förde SBBKs damlag till oöverträffade framgångar denna säsong, har meddelat att han kommer att lämna klubben. Under hans ledning säkrade laget inte bara SM-guld, utan även vann Svenska Cupen, vilket cementerade deras dominans i svensk dambasket.

Ludde Degernäs, sportchef för SBBK, uttrycker sin tacksamhet till guldcoach från Spanien i ett pressutskick.

(Annonslänk)

– Tack för en magisk säsong och för de otroliga framgångarna. Ditt ledarskap, kunskap och engagemang har inte bara lyft vårt damlag, utan också haft en stor påverkan på våra unga spelare genom din involvering i utbildningsprogram på Rosenborgskolan och NIU. Du har varit en förebild för alla oss, säger Degernäs.

Bernat Canut signare för SBBKs damlag sommaren 2023 önskar klubben lycka till och uttrycker sin kärlek till SBBK.

– Det har varit en fantastisk säsong som uppfyllt både mina sportsliga och personliga förväntningar. Jag är tacksam för möjligheten att både lära av och bidra till spelarnas utveckling, vilket är det bästa en tränare kan uppnå. Jag är stolt över att ha varit en del av denna fantastiska klubb och dess historia. Ett stort tack till alla, från styrelsen till personal och supportrar, som gjort min tid här så minnesvärd. SBBK kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. Vi är mästarna, säger han.

Med dessa ord tar SBBK farväl av tränaren, och både klubben och dess fans blickar framåt och ser med spänning fram emot nästa kapitel i dess anrika historia.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 maj 2024 16:43
Senast uppdaterad: 6 maj 2024 16:57

Skolan får toppbetyg av Skolinspektionen

IMG_1467

Bild: Kartor

Efter en grundlig granskning av Skolinspektionen under våren har Lillhagaskolan i Nykvarn fått höga betyg för sin utbildningskvalitet.

Lillhagaskolan har under våren genomgått en omfattande granskning av Skolinspektionen, som nyligen resulterade i toppbetyg för skolans verksamhet. Granskningen syftade till att säkerställa att skolan lever upp till de krav och standarder som stipuleras i skollagen, med fokus på att eleverna ska få den utbildning de förtjänar.

– Lärare och alla medarbetare har, under ledning av rektorn, gjort betydande förändringar. Skolan har gjort en utvecklingsresa där rutiner, undervisning, uppföljning, analysarbete och samverkan mellan skolans alla yrkesgrupper har utvecklats och förbättrats vilket gett resultat, säger Marika Makrigianni, tf utbildningschef i Nykvarns kommun, i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Under inspektionen genomfördes intervjuer med ett brett spektrum av deltagare på skolan, inklusive elever, lärare, elevhälsopersonal och rektorer. Inspektörerna deltog även i flera lektioner för att få en direkt inblick i hur undervisningen genomförs. Resultatet av Skolinspektionens arbete visar att Lillhagaskolan upprätthåller en hög standard i sin pedagogiska verksamhet och skapar en lärandemiljö där eleverna kan trivas och utvecklas.

– Jag är oerhört stolt över arbetet och vill tacka alla medarbetare som på ett modigt och professionellt sätt har medverkat till utvecklingen, det hade inte gått utan deras engagemang. Tack! Det här visar att skolorna i Nykvarns kommun är på god väg att uppnå målet att bli Sveriges bästa skola år 2035.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 6 maj 2024 11:55

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors