Företag i fokus:

DEBATT: Elever lider i tystnad: En kallbrand i våra skolor

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pexels

”Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet”, skriver skribenten

I skolor runt om i världen är det en självklarhet att varje elev ska ha rätt till en utbildning som är anpassad efter deras behov och förutsättningar. Dessvärre är verkligheten inte alltid i linje med denna idealbild. Trots att det finns lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och fastställer krav på skolorna, konfronteras många elever fortfarande med en verklighet där deras behov ignoreras och deras rättigheter kränks. 

På en fristående skola i Södertälje har detta blivit en vardag för eleverna som dagligen utsätts för kränkningar, hot och våld. Kollektiva bestraffningar, psykisk misshandel och mobbning som ses mellan fingrarna är bara toppen av isberget. 
Bristande pedagogik och få behörig personal är bland annat orsaker till att vårdnadshavare till barn som bytt skola skriver omdömen som: 

“Skolans rektor måste bli avstängd från sitt jobb, majoriteten av barnen är psykiskt deprimerade. Sverige, var finns barnens rättigheter i detta lidande? Vad är barnens fel om de inte är av svenskt ursprung, så att rektorn sårar dem med deprimerande ord?” 

“Värsta skolan som finns i Södertälje speciellt skolans rektor som bara anställer lärare som fortfarande utbildar sig och har inte erfarenhet o lärare som inte kan prata bra svenska som har varit i sverige bara några år.. rektorn som tänker på bara pengar och inte barnens utveckling..” 

”Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret.”

“Skamligt” ”Oprofessionell ledning” 

Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret. Anställda som går in i väggen pga hög arbetsbelastning, hög frånvaro, elever som inte får rätt stöd pga personalbrist och förtvivlade vårdnadshavare pga bristande tillsyn av deras barn är några av konsekvenserna. Hög personalomsättning, elever som byter skola, deprimerad personal, elever som inte vill komma till skolan och därmed riskerar att inte nå målen är resultatet av att ingenting görs. 
Det leder även till att elever inte ges möjlighet att nå sin fulla potential och att de hamnar i en negativ spiral av underprestation och frustration. 

(Annonslänk)

Skärpta krav, mer erfaren personal, regelbundna kontroller och inspektioner är bara början av listan på vad som krävs för att få ordning på detta. Den här skolan är bara toppen av isberget, det handlar om en skola i en stad, en av flera tusen skolor i Sverige. 

För att adressera dessa utmaningar är det avgörande att det finns ett starkt fokus på att förbättra pedagogiken i skolorna och att säkerställa att alla elever får det stöd och den hjälp de behöver för att lyckas. Det krävs också en ökad medvetenhet och efterlevnad av lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och garanterar lika tillgång till utbildning för alla elever.

”Det är dags att vi tar ansvar”

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

Stärkt pedagogisk utbildning och fortbildning: Lärare och skolpersonal behöver kontinuerligt utbildas och fortbildas i ämnen som specialpedagogik, konflikthantering och hur man skapar en inkluderande lärmiljö. Detta hjälper dem att bättre förstå och möta barns olika behov. 

Förbättrad pedagogik och undervisningsmetoder: Skolor kan investera i fortbildning för lärare för att lära sig om olika undervisningsmetoder som är anpassade efter elevernas individuella behov och inlärningsstilar. Det kan innebära differentierad undervisning, användning av teknik och multimedia, samt aktiva och engagerande lärandemetoder. 

Individualiserat stöd: Skolor bör erbjuda individualiserat stöd och anpassningar för elever med olika behov, såsom särskilt stöd för elever med inlärningssvårigheter och tillgång till psykologiskt stöd för elever som behöver det. 

Stärkt samarbete mellan skola, hem och samhälle: Genom att involvera föräldrar och vårdnadshavare samt samhället i skolans verksamhet kan man skapa en starkare och mer stödjande miljö för eleverna. Detta kan inkludera föräldrakvällar, samarbete med lokala organisationer och företag och andra initiativ för att främja gemenskap. 

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

I kampen för att säkerställa att elevernas behov tillgodoses och deras rättigheter respekteras får vi aldrig ge upp. Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet för varje elev, oavsett bakgrund eller behov. 

Ledsen pedagog 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 17:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

A-traktorer i Nykvarn ökar mest i hela landet

76CF37A4-3F16-4364-9C92-2744F53338B4

Foto: Wikimedia Commons

Nykvarns kommun upplever en betydande ökning i antalet A-traktorer, med en rekordhög procentuell tillväxt under 2023, enligt färska siffror från Trafikanalys.

Under de senaste åren har intresset för A-traktorer ökat markant i Sverige, en trend som tydligt speglas i Nykvarns kommun. En ny rapport från Trafikanalys avslöjar att antalet A-traktorer i kommunen har skjutit i höjden under det gångna året. Vid utgången av 2023 var 65 A-traktorer registrerade i kommunen, en uppgång med 23 fordon jämfört med föregående år. Detta motsvarar en ökning med hela 55 procent, vilket inte bara är den största årliga ökningen sedan 2009, utan även den största procentuella ökningen i hela landet.

(Annonslänk)

Denna utveckling understryker en växande intresse för A-traktorer bland unga i kommunen, samtidigt som den väcker frågor om både trafiksäkerhet och ungdomars rörlighet på landsbygden. Trafikanalys pekar på att det finns en tydlig trend över hela landet, men att Nykvarns kommun sticker ut särskilt.

Trafikanalys data understryker en nationell trend där allt fler unga väljer A-traktorer som sitt första fordon. Detta fenomen kan spegla både en förändring i ungdomars mobilitetsvanor och en ökad efterfrågan på mer flexibla transportlösningar i mindre kommuner.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 maj 2024 08:00
Senast uppdaterad: 5 maj 2024 01:24

Nyhetssvepet: SSK värvar forward – spikar backsidan?

B53B017F-B913-4032-B4D3-F7EAD9CDF315

Foto: Daniel Hansson

Det händer saker kring Södertälje Sportklubb. I alla fall när det gäller representationslaget på herrsidan.
Den senaste veckan har Sportchef Emil Georgsson värvat en forward från en seriekonkurrent. Dessutom kan en av lagets forwards vara på väg bort.

Värvningen av Henrik Eriksson är bekräftad av SSK.

– Ett bra lag som har gjort det bra i två säsonger nu och byggt upp någonting så man kan ha chansen att vinna något framöver, säger Eriksson i en intervju med Telgenytt.

Eriksson kommer närmast från Mora IK och kontraktet med SSK sträcker sig till och med 2026, där första året på avtalet börjar gälla från och med augusti.

(Annonslänk)

Forwarden Scott Pooley har haft en framträdande offensiv roll i Björklöven under de två senaste säsongerna. Nu ser nordamerikanen ut att lämna Umeålaget. Enligt den initierade sajten Hockeynews för SSK samtal med Pooley och ett ömsesidigt intresse ska finnas.

– Det är helt klart en intressant spelare. Han står för kvalitet på den här nivån, säger Emil Georgsson till LT när han bekräftar att kontakt är tagen med Pooley.

En spelare som ser ut att gå åt andra hållet, är Ludwig Blomstrand. Samma tidning (LT) skrev en artikel om att förhandling påbörjats mellan honom och SSK, för att hitta en lösning att bryta avtalet parterna emellan.

  – Vi känner inte att det har funkat så bra som vi hoppats det här året, kommenterar Georgsson i intervjun.

Telgenytt har sökt Ludwig Blomstrand men inte lyckats få någon kommentar.

Backsidan komplett?

Sajten Hockeynews.se skrev tidigare i veckan utöver nyheten med SSK:s intresse för Pooley också att backen Albert Wikman, 19, kommer ansluta till SSK på lån.

Wikman var under fjolårssäsongen utlånad till SSK i två matcher. Då tillhörde han Färjestad i SHL och nu ska han vara aktuell för ett säsongslån från den nämnda klubben från Karlstad.

Även det bekräftar Georgsson för Länstidningen.
  – Det blir klart inom några dagar, kommenterar han.

Utöver Wikman kommer slovenen Ozbej Rep bli sista namnet att komplettera backsidan. Rep lyfts upp från J20. Han gjorde 10 matcher för A-laget under säsongen. Där blev det inga poäng offensivt men i J20 blev poängproduktionen desto bättre. 29 poäng (7+22) på 46 matcher blev det där för 18:åriga backlöftet.

Den unga slovenen blir den åttonde backen på A-lagskontrakt och gör för tillfället backsidan komplett.

Har du nyhetstips om SSK? Har du något önskemål på vad du vill läsa om som har med klubben att göra?
Hör av dig till: daniel.hansson@telgenytt.se

Det går också bra att skicka DM på X: @danne1902

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 5 maj 2024 16:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors