Företag i fokus:

Nykvarns brottare glänste med SM-medaljer i Skövde

423944112_391050117011659_4256595235919927487_n

Nykvarns Brottarförening i Skövde.
Foto: Privat

Under helgen lyckades Nykvarns Brottarförening göra ett imponerande avtryck vid ungdoms-SM i Skövde, där de erövrade tre medaljer. Denna framgång markerar början på en ny era för föreningen, som tidigare firat stora triumfer genom syskonen Kevin och Denise Makota Ström.

Det var en händelserik helg för Nykvarns Brottarförening i Skövde, där unga talanger steg fram och fortsatte föreningens tradition av mästerskapsframgångar. Klubben, känd för att ha fostrat mästare på internationell nivå, visade återigen sin styrka genom en ny generation brottare.

(Annonslänk)

Engla Meijer, tävlande i 57 kg-klassen, banade väg för föreningens framgångar under lördagen genom att dominera motståndet ända fram till finalen. Trots en tuff match lyckades Meijer säkra ett silver, vilket satte tonen för resten av helgen.

På söndagen var det dags för Sofia Tuominen Mirkovic och Sascha Touch att ta plats på mattan. Båda utmärkte sig med enastående tekniker i sina respektive viktklasser, 69 kg och 60 kg, och belönades med varsitt brons. Leo Dahlberg, som deltog främst för erfarenhetens skull, kämpade väl och nådde en fjärdeplats.

Trots att Nykvarns Brottarförening är relativt liten i jämförelse med många andra klubbar, imponerade de stort genom att placera sig på en tionde plats bland totalt 71 deltagande klubbar. Detta resultat speglar inte bara talang och hårt arbete utan även kvaliteten på coachingen från Gerry Ström, Kevin Makota Ström och Nicklas Meijer.

Stoltheten hos coacherna och klubben som helhet är påtaglig efter denna helgs prestationer. Nykvarns Brottarförening har återigen bevisat att de är en kraft att räkna med på den svenska brottningscenen, nu och i framtiden.

Engla Meijer kammande hem silver i Skövde.
Foto: Privat

Sofia Tuominen Mirkovic på en trejde plats.
Foto: Privat

Sascha Touch på en tredje plats.
Foto: Privat

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 mars 2024 17:18
Senast uppdaterad: 19 mars 2024 17:18

Varmaste året på jorden – Så var vädret 2023 i Södertälje

Vinter-sno-sol

Foto: Alexander Isa

2023 blev det varmaste året som uppmätts på jorden, men i Skandinavien var både våren och årsslutet i stället relativt kyliga. Vid mätstationen Södertälje var årsmedeltemperaturen nära normalvärdet för de senaste 30 åren, enligt preliminär observationsdata.

Årsmedeltemperaturen vid Södertälje utanför centrala Södertälje1 – den enda aktiva, SMHI-anslutna mätstationen från vilken det finns medeltemperaturer i Södertälje kommun – var i fjol 7,4 grader, 0,2 grader högre än genomsnittet de senaste 30 åren. Det visar Newsworthys beräkningar, som bygger på delvis preliminär observationsdata från SMHI.

(Annonslänk)

Av fjolårets månader var fem varmare än normalt: januari, februari, maj, juni och september, medan sju var kallare genomsnittet för de senaste 30 åren: mars, april, juli, augusti, oktober, november och december.

2023 bjöd på 20 dagar med topptemperaturer över 25 grader, vilket är ganska normalt, och 38 frostdagar, vilket även det är ganska normalt.

Den allra högsta temperaturen uppmättes vid Södertälje den 29 juni, då kvicksilvret nådde 29,7 grader, kallaste noteringen togs på samma plats den 9 mars: −14,3 grader.

Nederbördsmässigt var 2023 ett blötare år än vanligt vid Södertälje. Totalt föll 741 millimeter nederbörd vid stationen, att jämföra med de senaste 30 årens genomsnitt på 640 millimeter. Månaden med mest nederbörd var juli, med 132 millimeter.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 februari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 21:18

Polisen varnar – stölderna av dyra pickupen ökar

free-photo-of-dodge-ram-in-snow

Foto: Pexels

Antalet stulna Dodge RAM-bilar har ökat med över 400 procent det senaste året och många misstänks föras ut ur landet. – Tjuvarna använder olika metoder, säger polisen.

Stölder av den exklusiva bilmodellen Dodge RAM har ökat kraftigt under 2023, särskilt i Stockholmsregionen. Enligt polisen har 60 Dodge RAM-bilar blivit stulna i Sverige hittills i år, varav 28 bara i Stockholm.

Detta är en ökning med över 400 procent jämfört med föregående år. Bilarna har ett nypris mellan 800 000 och 1,6 miljoner kronor.

– Vi ser inte att stölderna minskar, säger Monica Krüger, inspektör på gränspolisenheten i Stockholm.

Krüger menar att det låga antalet återfunna bilar tyder på att de stulna RAM-bilarna förs ut ur Sverige. Polisen arbetar aktivt med problemet tillsammans med bland annat försäkringsbolag.

– Tjuvarna använder olika metoder för att stjäla och dölja bilarna, till exempel genom att ta bort spårningsenheter, säger Krüger.

Hon uppmanar Dodge RAM-ägare att skaffa extra spårningsenheter, förvara bilnycklarna i metallhölje för att blockera signalen och se till att larmet är på maximal volym.

– Får du information om att bilen precis har blivit stulen, ring 112, uppmanar Krüger.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 21:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors