Företag i fokus:

Jag hittar hellre mitt barn onykter än drogpåverkad

432961744_454104836946977_1370903189652374859_n

Foto: Pexels/Erik Karlberg

4 juli 2008. Precis fyllt 18 år och jag ska få gå ut på krogen för första gången. Solen sken, vännerna och jag bestämde oss för att ta på oss ljusa khakifärgade shorts och en ljus skjorta; ikväll ska vi fira mig.

Vi bestämde oss för att först ta en fördrink på ”Centralbaren”, en klassisk pub med inslag av rock, där olika typer av människor med det gemensamma intresset för rockmusik och öl samlas. Jag går fram till bartendern och beställer en stor stark, lite nervöst.

Han ber mig om legitimation, och lite undvikande smyger jag fram passet. Han utbrister med ett stort flin och en glädjande röst: ”-Wow, du har ju precis fyllt 18! Stort grattis!

Bartendern häller snabbt upp en stor och stark till mig och de andra gästerna vid baren skålar och gratulerar mig på min stora dag. Jag drack snabbt upp min första lagliga öl och vi beslutade oss för att gå vidare. Vi promenerade från Centralen till Järnagatan.

(Annonslänk)

Från en av uteserveringarna hördes ett lätt taktmässigt dunkande av musik, så vi bestämde oss för att titta dit. Där fann vi en fullsmockad uteservering med människor som satt ute och njöt av solskenet med en kall öl i handen. Det såg fantastiskt ut!

Jag och vännerna bestämde oss snabbt för att inta kvällens middag där.

”Välkommen till Stanleys”, ropar krögaren välkomnande. Nygrillade burgare, en kall öl, surret från glada människor och magiskt väder. Vilken tid att leva i!

Efter middagen bestämde vi oss för att gå ner till O’Learys, alla vännerna som tidigare redan hunnit fylla arton hade sagt att det var stället man skulle vara på om man ville dansa och självklart träffa tjejer.

O´Learys vid Marenplan år 2008.
Arkivbild: Erik Karlberg

Väl vid dörren står en stor, vältränad vakt med backslick och frågar mig med skarp blick efter legitimation. Nervöst tar jag fram den och lägger den i hans hand. Han kikar lite snett på mig och tittar sedan på passet. Nu är det kört tänker jag, jag kommer inte komma in. En nervös, nyfylld 18-åring som aldrig varit ute på krogen förut. Han ler mot mig lite lätt och räcker ut armarna och ger mig en stor kram och ropar glatt!

”Grattis på din dag!” Fantastiskt! Välkommen in!”, säger vakten och leder mig in med ett stort leende på läpparna.

Lite lätt chockad följer jag med. Vad hände precis? Fick jag en kram av vakten?

Väl inne på O’Learys lyckas vi krångla oss bland alla människor in till baren. Det spelas ”Umbrella” med Rihanna och Jay-Z från högtalarna och två tjejer bredvid sjunger glädjefyllt med. Vi beställer en drink var och följer med strömmen. Hela lokalen är fylld med människor i alla åldrar och av olika slag. Alla sjunger, skålar och dansar. Glädjen är ofrånkomlig och vi sjunger in natten. Detta var min första kväll som 18-åring i Södertälje.

Populära O’Learys i Södertälje var välbesökt under helgerna.
Arkivbild: Erik Karlberg

Idag, 2024. Jag minns tillbaka på denna kväll, går fortfarande ut emellanåt. Inte lika ofta som då, men en middag med vänner med ett glas vin slår aldrig fel. Utbudet på stan är dock väldigt annorlunda, tyvärr.

Vad hände? Jag läser tidningarna om ungdomar som skjuter varandra, drogerna används, som aldrig förr.

På min tid drack vi alkohol; använde man droger var man inte välkommen. Kan en stor del av droganvändningen bland unga hos oss ha att göra med att dagens ungdomar knappt har något utbud kvar i staden? Någonstans att dansa och träffa jämlikar?

Förr var många ungdomar ute på krogarna, vid första anhalten blev man stoppad av en vakt som kollade ens nykterhet och om det fanns risk att någon hade tagit droger. Väl därinne fanns det vakter som kontrollerade så att folk skötte sig. Väl utanför fanns polisen till hands om det var någon de misstänkte var påverkad.

Jag tror personligen att droganvändandet måste varit betydligt mindre på den tiden. Man ville ju gå ut, dansa, träffa vänner, flörta med tjejer och inte bli tagen för att ha tagit något skit. Vi kunde ha 2-3000 ”vuxna” ungdomar ute på krogarna en kväll. Förutom de ovan nämnda hade vi även Telgekällaren, Flamingo, Torekällbergets Värdshus och Hamnmagasinet som jag kan nämna på rak arm.

Min son fyllde nyss 16 år och vi pratade om hur det var när jag fyllde 18.

Ungdomar tar lätt dåliga beslut när de har tråkigt. Visst har det mycket med uppfostran att göra, men jag vill tycka att det också har en viss del med samhället att göra. Som förälder så hittar jag hellre mitt barn onykter än drogpåverkad. Jag tror att vi kan få bättre kontroll på ungdomarna om vi får staden levande igen.

Bara en tanke…

Andrew Laeddis

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 april 2024 16:47
Senast uppdaterad: 5 april 2024 17:11

INSÄNDARE: Liberal satsning på trygga föräldrar

Barn föräldrar kids hand

Foto: Pexels

Varje barn har rätt till trygga föräldrar och avgörande barnhälsovård.

I utsatta områden vaccineras färre barn. Fler lider av karies redan vid tre års ålder. Barnen löper även högre risk att utsättas för våld eller rekryteras in i kriminella gäng.

Liberalerna och regeringen storsatsar nu på tryggt föräldraskap och barns hälsa.

Nyblivna föräldrar och deras spädbarn behöver tidiga insatser och en hållfast relation med det offentliga. Studier från USA och Finland visar på positiva effekter av utökade hembesöksprogram till nyblivna förstagångsföräldrar. Barn som riskerar att fara illa fångas upp och de som kan hamna efter i utvecklingen får stöd i tid.

Liberalerna är stolta över att socialt utsatta områden i Stockholm numera erbjuder just utökade hembesöksprogram: fem extra hembesök av BVC-sjuksköterska och rådgivare från socialtjänsten.

”Tryggare föräldraskap, högre vaccinationsvilja, färre besök på barnakuten”

Besöken har lett till tryggare föräldraskap, högre vaccinationsvilja, färre besök på barnakuten och till att sociala insatser kunnat etableras tidigare. Över hela landet behövs samma möjligheter. Den vilseledande hatkampanjen mot socialtjänsten i Sverige gör det ännu viktigare att tidigt erbjuda samhällets omtanke, bygga tillit och förtroende.

Vi stärker detta över hela landet. Regeringen satsar 50 miljoner 2023, 100 miljoner 2024 och från 2025 200 miljoner varje år. Regioner och kommuner har huvudansvaret, men staten måste ta sin del av samhällskontraktet.

Varje barn ska ha en god chans i livet. Ingen familj ska lämnas efter. Nytänkande gör skillnad för barns framtid.

Lina Nordquist
Sjukvårdspolitisk talesperson (L)

Juno Blom
Barnrättspolitisk talesperson (L)

Metin Hawsho
Gruppledare i Södertälje (L)

Victor Zetterman
Andre vice ordförande i socialnämnden (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juni 2023 09:55
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

NHL-proffset Bergfors återvänder till SSK – I ledarroll

Berg

Niclas Bergfors med Djurgården. Foto: Roland Osbeck /Cc

Södertäljesonen och NHL-proffset Niclas Bergfors återvänder till moderklubben. Inför den kommande säsongen är han en av ledarna för SSKs juniorlag.

– Känns bra att få in Niclas erfarenhet och kunnande till våra individer på junior, säger Dennis Bozic, junioransvarig, i pressmeddelande.

Bergfors, som har en imponerande bakgrund, är en välkänd spelare inom ishockeyn. Han återvänder nu till klubben där han en gång började sin karriär och blir en viktig resurs och en av ledarna för klubbens juniorlag inför den kommande säsongen.

Efter SSK som junior tog Bergfors steget till NHL innan han återvände till Sverige och spelade för Djurgården. Efter att ha lämnat SHL när Stockholmslaget åkte ur ligan 2022 har Bergfors inte spelat ishockey.

Nu är han redo att återvända till sporten och ge tillbaka till klubben som gav honom möjligheten att utvecklas som spelare.

– Tanken i praktiken är att Niclas som inte fördelar istid ska kunna lägga fokus på individuell nivå. Föreningen har Niclas till förfogande ett visst antal tillfällen under säsong, men framför allt känns det bra att få in Nichlas erfarenhet och kunnande till våra individer på junior. Nichlas startade själv som junior i SSK och det känns jättebra att han vill vara med och bidra till både J18 och J20 och även till viss del på ungdomscamper som föreningen ansvarar för, säger Dennis Bozic.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 7 juni 2023 16:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors