Företag i fokus:

Jag hittar hellre mitt barn onykter än drogpåverkad

432961744_454104836946977_1370903189652374859_n

Foto: Pexels/Erik Karlberg

4 juli 2008. Precis fyllt 18 år och jag ska få gå ut på krogen för första gången. Solen sken, vännerna och jag bestämde oss för att ta på oss ljusa khakifärgade shorts och en ljus skjorta; ikväll ska vi fira mig.

Vi bestämde oss för att först ta en fördrink på ”Centralbaren”, en klassisk pub med inslag av rock, där olika typer av människor med det gemensamma intresset för rockmusik och öl samlas. Jag går fram till bartendern och beställer en stor stark, lite nervöst.

Han ber mig om legitimation, och lite undvikande smyger jag fram passet. Han utbrister med ett stort flin och en glädjande röst: ”-Wow, du har ju precis fyllt 18! Stort grattis!

Bartendern häller snabbt upp en stor och stark till mig och de andra gästerna vid baren skålar och gratulerar mig på min stora dag. Jag drack snabbt upp min första lagliga öl och vi beslutade oss för att gå vidare. Vi promenerade från Centralen till Järnagatan.

(Annonslänk)

Från en av uteserveringarna hördes ett lätt taktmässigt dunkande av musik, så vi bestämde oss för att titta dit. Där fann vi en fullsmockad uteservering med människor som satt ute och njöt av solskenet med en kall öl i handen. Det såg fantastiskt ut!

Jag och vännerna bestämde oss snabbt för att inta kvällens middag där.

”Välkommen till Stanleys”, ropar krögaren välkomnande. Nygrillade burgare, en kall öl, surret från glada människor och magiskt väder. Vilken tid att leva i!

Efter middagen bestämde vi oss för att gå ner till O’Learys, alla vännerna som tidigare redan hunnit fylla arton hade sagt att det var stället man skulle vara på om man ville dansa och självklart träffa tjejer.

O´Learys vid Marenplan år 2008.
Arkivbild: Erik Karlberg

Väl vid dörren står en stor, vältränad vakt med backslick och frågar mig med skarp blick efter legitimation. Nervöst tar jag fram den och lägger den i hans hand. Han kikar lite snett på mig och tittar sedan på passet. Nu är det kört tänker jag, jag kommer inte komma in. En nervös, nyfylld 18-åring som aldrig varit ute på krogen förut. Han ler mot mig lite lätt och räcker ut armarna och ger mig en stor kram och ropar glatt!

”Grattis på din dag!” Fantastiskt! Välkommen in!”, säger vakten och leder mig in med ett stort leende på läpparna.

Lite lätt chockad följer jag med. Vad hände precis? Fick jag en kram av vakten?

Väl inne på O’Learys lyckas vi krångla oss bland alla människor in till baren. Det spelas ”Umbrella” med Rihanna och Jay-Z från högtalarna och två tjejer bredvid sjunger glädjefyllt med. Vi beställer en drink var och följer med strömmen. Hela lokalen är fylld med människor i alla åldrar och av olika slag. Alla sjunger, skålar och dansar. Glädjen är ofrånkomlig och vi sjunger in natten. Detta var min första kväll som 18-åring i Södertälje.

Populära O’Learys i Södertälje var välbesökt under helgerna.
Arkivbild: Erik Karlberg

Idag, 2024. Jag minns tillbaka på denna kväll, går fortfarande ut emellanåt. Inte lika ofta som då, men en middag med vänner med ett glas vin slår aldrig fel. Utbudet på stan är dock väldigt annorlunda, tyvärr.

Vad hände? Jag läser tidningarna om ungdomar som skjuter varandra, drogerna används, som aldrig förr.

På min tid drack vi alkohol; använde man droger var man inte välkommen. Kan en stor del av droganvändningen bland unga hos oss ha att göra med att dagens ungdomar knappt har något utbud kvar i staden? Någonstans att dansa och träffa jämlikar?

Förr var många ungdomar ute på krogarna, vid första anhalten blev man stoppad av en vakt som kollade ens nykterhet och om det fanns risk att någon hade tagit droger. Väl därinne fanns det vakter som kontrollerade så att folk skötte sig. Väl utanför fanns polisen till hands om det var någon de misstänkte var påverkad.

Jag tror personligen att droganvändandet måste varit betydligt mindre på den tiden. Man ville ju gå ut, dansa, träffa vänner, flörta med tjejer och inte bli tagen för att ha tagit något skit. Vi kunde ha 2-3000 ”vuxna” ungdomar ute på krogarna en kväll. Förutom de ovan nämnda hade vi även Telgekällaren, Flamingo, Torekällbergets Värdshus och Hamnmagasinet som jag kan nämna på rak arm.

Min son fyllde nyss 16 år och vi pratade om hur det var när jag fyllde 18.

Ungdomar tar lätt dåliga beslut när de har tråkigt. Visst har det mycket med uppfostran att göra, men jag vill tycka att det också har en viss del med samhället att göra. Som förälder så hittar jag hellre mitt barn onykter än drogpåverkad. Jag tror att vi kan få bättre kontroll på ungdomarna om vi får staden levande igen.

Bara en tanke…

Andrew Laeddis

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 april 2024 16:47
Senast uppdaterad: 5 april 2024 17:11

SENASTE NYTT: Södertäljebo åtals för sprängning i Kista

polis

Arkivbild.

En 23-åring från Södertälje misstänks vara inblandad i en konflikt mellan kriminella nätverk och står nu åtalad tillsammans med sju andra personer för sin inblandning i flera sprängningar i Stockholm.

Tidigt på morgonen den 18 januari exploderade en kraftig bomb i ett kontorsområde i Kista. Enligt polisen ska ingen person ha skadats, men fastigheten drabbades av omfattande skador. Kort efter händelsen greps en 23-åring från Södertälje tillsammans med en 25-åring från Upplands Väsby.

Under onsdagen meddelade Åklagarmyndigheten att åtal har väckts mot totalt åtta personer som misstänks vara inblandade i flera sprängningar i Stockholm som kopplas till en konflikt mellan den så kallade ”Kurdiska räven” och ”Greken”.

”Av de åtta åtalade är sju häktade. De åtalade är i åldrarna 16 till 42 år. Inom ramarna för förundersökningarna har flera andra grova brott upptäckts, bland annat grova narkotikabrott, grova vapenbrott och grov narkotikasmuggling.”, skriver Åklagarmyndigheten.

23-åringen har varit häktad sedan januari och åtalas nu för grov allmänfarlig ödeläggelse och brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juni 2023 15:23
Senast uppdaterad: 7 juni 2023 15:27

Kommunen säljer Telge Energi för 450 miljoner kronor

35702C01-1371-455C-A17D-4EEE79002B59

Foto/Pressbild: Alexander Isa/Liza Simonsson

Telge AB:s styrelse har godkänt Fortums bud om att förvärva Telge Energi för cirka 450 miljoner kronor. – Det är nu rätt tid att låta en ny ägare ta över stafettpinnen och vi är stolta över att kunna lämna över ett välskött Telge Energi, säger Alexander Rosenberg (M), kommunalråd och styrelseordförande Telge AB. 

Telge Energi är en av de tio största elhandlarna i Sverige med cirka 150 000 kunder, främst hushåll. Nu har Södertälje kommun godkänt ett bud från Fortum som är ett ledande ­bolag inom ren energi som erbjuder många olika tjänster både för privat­per­soner och företag.

– Vi ser att en ägare med fullt fokus på elhandeln skulle vara det bästa för Telge Energi framåt. Fortum är en av Nordens ledande aktörer och med deras stöd får Telge Energi goda möjligheter att utveckla sitt koncept inom framtidens energiförsörjning, säger Jörgen Austler, tf vd för Telge AB och koncernchef i ett pressmeddelande.  

Genom förvärvet stärker Fortum sin position och blir därmed Sveriges största leverantör av energilösningar.

– Genom att dra nytta av de synergier som finns mellan Fortum och Telge Energi kommer möjligheten att utveckla nya tjänster och lösningar öka, till förmån för alla våra kunder, vilket är något jag ser mycket fram emot, säger Mikael Rönnblad, chef för Fortums leverans av energilösningar. 

Enligt Rosenberg (M) kräver Telge Energi betydande investeringar för att möta Södertäljes tillväxt. Genom försäljningen kommer resurser att frigöras för att fokusera på kärnverksamheten. Beslutet kommer att behandlas av kommunstyrelsen den 16 juni och därefter av kommunfullmäktige den 19 juni.

– För våra medarbetare löper arbetet på som vanligt och våra kunder kan vänta sig samma goda service som idag, säger Niklas Holberg, VD Telge Energi.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juni 2023 12:11
Senast uppdaterad: 7 juni 2023 12:11

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors