Företag i fokus:

DEBATT: Boel ger ett svar som inte svarar på någonting

Godner-Rosen-Greg

Styrande majoritet i Södertälje.
Foto: Lucas T

Svar på Boel Godner debattinlägg: ”Missvisande och helt felaktiga påståenden”

Boel Godners svar är typiskt för hela vår dialog med kommunen, man kan läsa hennes text men man får inga svar. Godner pratar om självklara sanningar som att ”enskilda föreningars betalningar till kommunen inte är ett politiskt beslut”. Men hon svarar inte på varför hennes tjänstemän säger att beslutet att ta bort vår avbetalningsplan är ”politiskt styrt”.

Sen skriver Godner som om hon pratar till ett barn och pekar återigen ut förvaltningen och tjänstemännen; ”Grundregeln är att man ska betala…” och ”…hanteringen ligger hos förvaltningen” som om vi inte skulle förstå dessa enkla faktum. Men fortfarande inget om att samma förvaltning hävdar att det är ett politiskt beslut som tvingat dem att skrota avbetalningsplanen.

Sen förklarar hon att besöken till föreningarna ska ”visa politiskt stöd till förvaltningens arbete” vilket stämmer till en början eftersom besöket hos oss i april 2022 stöttade tjänstemännen att jobba med vår avbetalningsplan, den som vi fick utkast på i maj 2023. Men sen går Godner bet igen eftersom hon två år senare, mars 2024 tog ett beslut som stoppade tjänstemännens arbete och bröt vår dialog. Hur förklara hon det? Jo genom att skylla på tjänstemännen igen.

”Varför slösa tid och skattebetalarnas pengar”

Sen kommer vi till frågan om rättvisa för alla föreningar i Södertälje. På vilket sätt är det orättvist om vi skulle få hjälp att göra rätt för oss? Den handen borde kommunen sträcka till alla föreningar som råkar hamna i samma situation som vi gjort – det är god rättvisa. Och om det nu handlade om orättvisa eller positiv särbehandling av Assyriska FF varför ens ge oss möjligheten till en två års lång dialog? Varför slösa tid och skattebetalarnas pengar om du anser det vara orättvist mot andra föreningar?

Som ideell förening har Assyriskas framgångar fått hela världen att besöka Södertälje, vi satte staden på fotbollskartan i Sverige. Fotbollsarenan är byggd tack vara dessa framgångar. Stora namn Erik Niva, Björn Ranelid och Mikael Persbrandt har besökt oss för att vara en del av framgångssagan. Vi är en förening som spelat en stor roll i Södertälje och förtjänar inte att bollas mellan er politiker och era tjänstemän, inte heller bli svikna på detta sätt.

Det är viktigare att kväva oss nu när vi ligger ner att hjälpa oss upp på benen.

Ja, det stämmer att Assyriska är en stor och fin klubb – men det betyder inte att våra folkvalda politiker vill hjälpa oss att fortsätta vara det. Era beslut de senaste åren och hanteringen av avbetalningsplanen pekar bara på att ni anser att vår verksamhet är oviktigt för er. Det är viktigare att kväva oss nu när vi ligger ner att hjälpa oss upp på benen. Det har ni tydligt visat, ni kan åtminstone stå för det istället för att skylla på förvaltningen. Eller är det tjänstemännen som hittar på? Ett tydligt svar, ett skriftligt utlåtande på varför dialogen vände är en nödvändighet.

Vill avsluta med att tacka Godner för att hon påminner mig om att det finns två andra partier som stöttar den här riktningen som skadar Assyriska FF. För även om Godner är den som är mest insatt i dialogen, det är hon som följt den närmast och har koll på all historik, så bär ju moderaternas Alexander Rosenberg och miljöpartiets Lars Greger ett lika stort ansvar i detta beslut som hotar Assyriskas existens.

Moussa Esa
Ordförande, Assyriska FF

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 april 2024 14:10
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Fastighetsägare anmäld – Gravfält schaktades bort

Gravmaskin-Pixabay-1

Bild: Pixabay

Länsstyrelsen har anmält en misstanke om fornminnesbrott i Nykvarns kommun, där ett gravfält skadats på grund av schaktning.

Det var i fjol som Länsstyrelsen i Stockholm fick kännedom om att fornlämningar skadats. Detta uppdagades efter att en privatperson observerat och rapporterat händelsen till Länsstyrelsen.

En del av fornlämningen, ett gravfält inom fastigheten, hade skadats på grund av schaktning. Enligt rapporten hade fastighetens östra del schaktats och planats ut, där synliga stenar från gravfältet flyttats till en stensträng längs tomtgränsen. Vid Länsstyrelsens besiktning i oktober 2023 konstaterades att omkring 20-25% av gravfältet hade skadats, inklusive minst två gravar.

Tidigare dialog mellan fastighetsägarna och Länsstyrelsen gällande bygglov antyder att åtgärderna kan ha varit genomförda utan tillstånd.

”Vid en eventuell ansökan hade inte tillstånd givits till schaktning vid eller på fornlämningen.”, skriver Länsstyrelsen.

Incidenten polisanmäldes gällande misstänkt om fornminnesbrott.

Länsstyrelsens bedömning är att gravfältets värde har lidit betydande skador genom dessa åtgärder, och en fullständig återställning av fornlämningen anses inte vara möjlig.

”Det vetenskapliga värdet av fornlämningen är skadat genom att gravar med dess informationsinnehåll har schaktats bort till synes i sin helhet, möjligheten till att ta till vara den informationen har gått förlorad. Det kan finnas rester kvar av gravar och/eller arkeologiska anläggningar inom ytan, beroende på vilka typ av ingrepp man har gjort inom fastigheten men Länsstyrelsen bedömer att det är mycket låg potential att lämningar finns bevarade.”, skriver Länsstyrelsen i beslutet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 januari 2024 16:18
Senast uppdaterad: 16 januari 2024 16:18

DEBATT: Yrkeslivet börjar med ett genomtänkt gymnasieval

06E021EE-29A0-424B-A7B7-0312C8BE8A18

Olle Karstorp, Svenskt Näringsliv. Foto: Alexander Isa/Pressbild

Nu är det dags för Södertäljes drygt 1250 elever från årskurs 9 att göra gymnasieval. Ett stort och viktigt val som kräver medvetenhet och eftertanke. Många dörrar står öppna, men det blir enklare om ett välgrundat val görs redan från början. Då bör både föräldrarna, skolan och naturligtvis eleven själv göra sitt bästa för att landa rätt.

Att välja efter intresse är bra, men det är viktigt att komma ihåg att intressen utvecklas och ändras. Och det kan vara flera olika program som möter ens intressen.

I den allmänna diskussionen hörs ofta att ungdomar som har svårt med teoretiska ämnen borde välja en yrkesutbildning. Det är sant, men det gäller inte bara den här gruppen. Fler borde välja en yrkesutbildning överhuvudtaget. Många elever på högskoleförberedande program väljer att inte plugga vidare efter examen. De väljer inte heller gymnasieutbildning med den intentionen. Kanske de borde ha valt yrkesprogram i stället? Mycket möjligt. 

”Medianlönen kan öka med över 100 000 kronor per år”

Från och med förra året ingår också den grundläggande högskolebehörigheten på samtliga program, även om eleverna på yrkesprogram kan välja bort den. Vägen till högskolan kan alltså fortfarande stå öppen vilket program man än väljer. För den som väljer yrkesprogram öppnas samtidigt en ny dörr till välbetalda och stimulerande arbeten i branscher som skriker efter folk. En yrkesutbildning med upparbetade nära samarbeten med företag ger generellt mycket goda möjligheter till jobb direkt efter studenten.

Olle Karstorp, regionchef Stockholm, Svenskt Näringsliv

Etableringschansen på arbetsmarknaden kan öka med upp till 21 procentenheter för den som väljer yrkesprogram. Medianlönen kan öka med över 100 000 kronor per år.

Ett tips för den som vill ha koll är Ekonomifaktas sajt Gymnasiepejl. Där redovisas arbetsmarknads- och inkomststatistik för elever som tidigare gått olika gymnasieprogram. I Södertälje har till exempel 75% av eleverna som gått industritekniska programmet. Även fordons- och transportprogrammet har en hög etableringsgrad. I jämförelse med helt högskoleförberedande program är skillnad stor. I snitt har endast var femte elev från något av dessa program etablerat sig på arbetsmarknaden tre år efter examen.

”Det är inte bara Svenskt Näringsliv som tycker att fler elever borde välja yrkesprogram”

Det är inte bara Svenskt Näringsliv som tycker att fler elever borde välja yrkesprogram. Skolverket konstaterar att för att möta arbetsmarknadens behov och ungdomars efterfrågan bör fler platser i både Södertälje och hela Stockholms län omdisponeras från högskoleförberedande program till yrkesprogram. Framför allt borde programmen bygg och anläggning, el och energi, fordon och transport, industritekniska samt vård och omsorg prioriteras. 

Från och med nästa år ska också gymnasial utbildning inte bara dimensioneras utifrån elevernas efterfrågan utan också efter arbetsmarknadens behov. Vi hoppas också att det leder till konkreta förändringar i det utbildningsutbud som möter framtida elever. 

Sist men inte minst borde fler föräldrar också tänka tanken att ungdomarna skulle få högre livskvalitet om de redan på gymnasiet fick med sig det självförtroende och de möjligheter till bra jobb som yrkesutbildningar innebär. Det ger en bra start på vuxenlivet. 

Olle Karstorp,
regionchef Stockholm, Svenskt Näringsliv

Johan Olsson,
policyexpert kompetensförsörjning, Svenskt Näringsliv

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 januari 2024 12:03
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors