Företag i fokus:

Modekedjan i centrum lägger ner – Ansöker om konkurs

Rizzo

Foto: Alexander Isa

Rizzo Group har idag meddelat att de ansöker om konkurs. Beslutet påverkar samtliga 59 butiker i Sverige och Norge, inklusive enheten i Södertälje centrum.

Bakom beslutet ligger företagets oförmåga att säkra tillräckligt med likvida medel för den korta termen, trots en bedömd långsiktig potential i produkterna och tjänsterna som erbjuds.

– Det är med stor sorg vi tyvärr måste konstatera att det inte går längre. Sedan jag tog över som styrelseordförande förra sommaren har vi försökt att på många olika sätt hitta en långsiktig lösning för Rizzo Group, där vi så sent som i denna vecka satt i förhandlingar för att försöka hitta en lösning men tyvärr gick det inte, säger Styrelseordförande Jonas Blomqvist i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Företagets kamp för överlevnad har under de senaste åren stöttats av bland annat huvudägaren Zenith och andra större aktieägare. Dessa har lagt ner betydande resurser i tid och kapital för att försöka hitta en lösning på de ekonomiska problemen.

– Det är ett otroligt sorgligt beslut, inte minst för vår personal, våra leverantörer och partners. Vi är många som har kämpat hårt, säger Helena Morland VD för Rizzo Group AB.

En betydande insats gjordes särskilt förra sommaren då en grupp investerare, inklusive Zenith, tog på sig ett stort finansiellt ansvar genom att genomföra en nyemission. Trots ytterligare ekonomiskt stöd från Zenith under hösten, för att bidra till bolagets återgång till lönsamhet och hjälpa till med skulder, har situationen inte förbättrats.

Rizzo Group har försökt sälja tillgångar och arbetat tillsammans med partner på marknaden för att omstrukturera bolaget och möta sina ekonomiska åtaganden. Även långtgående förhandlingar har förts denna vecka med målet att hitta en lösning som skulle kunna rädda företaget och dessutom bevara omkring 160 arbetstillfällen. Trots dessa ansträngningar och företagets värdefulla tillgångar, som starka varumärken och en omfattande kunddatabas, har inte en tillräcklig lösning kunnat uppnås.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 april 2024 08:00
Senast uppdaterad: 6 april 2024 03:17

Hon tar över Bommersvik – Här har historiska möten skett”

12

Jenny Hjalmarson och ordförande Joakim Jonsson. Foto: Bommersvik

Bommersvik Hotell & Konferens, beläget vid sjön Yngern och känt som en historisk konferensanläggning, får en ny VD. Den erfarna Jenny Hjalmarson tar över efter den nuvarande VD:n som går i pension.

– Bommersvik är en underbar plats och jag ser fram emot att få vara med och utveckla verksamheten in i framtiden. Här har historiska möten skett och jag ser fram emot att Bommersvik även i fortsättningen ska vara en plats där människor möts för att göra världen lite bättre, säger tillträdande VD Jenny Hjalmarson i ett pressmeddelande.

Bommersvik, som byggdes och invigdes år 1915, grundades av SSU och Sveriges socialdemokratiska arbetareparti med syftet att utbilda kommande generationer av fackliga och politiska ledare. Även idag är anläggningen en populär plats för politiska evenemang och diskussioner.

Nu har Bommersvik offentliggjort att Jenny Hjalmarson kommer att ta över som VD från den 1 september.

(Annonslänk)

– Det är för mig också spännande att verksamheten växer inom den privata besöksnäringen, med sommargäster, bröllop, fester och restaurangbesökare. För mig känns Bommersvik, som för många av gästerna, lite som att komma hem. Tillbaka till en bransch som jag verkat i tidigare med en ägare som jag delar värderingarna med. Det känns verkligen roligt, säger tillträdande VD Jenny Hjalmarson i ett pressmeddelande.

Jenny har en imponerande bakgrund inom fastighetsförvaltning, coachande ledarskap och har även tidigare arbetat som konferenschef. Med en passion för människor, inredning och möten tar hon över efter sommaren från den avgående VD:n, Jeanette Svensson, som går i pension.

– Styrelsen är mycket glada över att vi har genom en noggrant genomförd rekryteringsprocess lyckats säkra en VD som kan leda Bommersvik som en besöksplats i världsklass för hållbara möten i en naturskön miljö, säger styrelseordförande Joakim Jonsson.

Tillträdande VD, Jenny Hjalmarson. Foto: Bommersvik

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 18:07
Senast uppdaterad: 11 juli 2023 18:07

Sjukhuset skickade hem patient – Avled dagen efter

Sjukhus

Foto: Alexander Isa

En 56-årig man sökte akut vård för bröstsmärtor på Södertälje sjukhus, men skickades hem. Dagen efter fördes han med ambulans till sjukhus med förvärrade symtom, men avled. I en anmälan medger sjukhuset att mannens liv hade kunnat räddas.

Det var i juni förra året som mannen besvärades av bröstsmärtor. När han sökte vård på sjukhuset i Södertälje skickades han istället hem med en remiss till vårdcentralen.

Dagen efter försämrades hans symtom och han fördes akut med ambulans till sjukhuset. Enligt SVT, som var först med att rapportera om händelsen, hade patienten och hans anhöriga informerat sjukhuset om att flera släktingar hade drabbats av hjärtinfarkt, men inga tecken på hjärtinfarkt kunde observeras vid undersökningen.

Istället lades han in på kirurgavdelningen för observation av buksmärtor.

Vid en tillsyn klockan 22 samma dag var patienten i gott skick och opåverkad, men vid nästa tillsyn två timmar senare hade 56-åringen avlidit. En obduktion visade att mannen hade drabbats av en akut hjärtinfarkt och sannolikt avlidit till följd av hjärtstopp. I en Lex Maria-anmälan anser Södertälje sjukhus att mannens liv hade kunnat räddas om han hade blivit inlagd på en avdelning med hjärtövervakning.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 12:07
Senast uppdaterad: 11 juli 2023 12:12

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors