Företag i fokus:

Önbäck avgår som ordförande för kommunstyrelsen

Anders-Onback_press_utomhus_1_webb

Anders Önbäck avgår.
Pressbild

Kommunstyrelsens ordförande i Nykvarns, Anders Önbäck, avgår. Det meddelade kommunen i ett pressmeddelande under torsdagen.

Anders Önbäck avgår från sin post i maj. Detta besked gavs i ett pressmeddelande från kommunen under torsdagen, med hänvisning till de senaste tidens diskussioner mellan Socialdemokraterna och deras samarbetspartier som bakgrund till beslutet.

– Det har under den senaste tiden förekommit diskussioner mellan Socialdemokraterna och våra samarbetspartier där mitt sätt att leda kommunstyrelsen har ifrågasatts. Nykvarnsborna förtjänar ett välfungerande samarbete i kommunhuset och jag väljer därför att avsäga mig min roll som gruppledare för Socialdemokraterna i Nykvarns kommunfullmäktige och därmed som kommunstyrelsens ordförande, säger Anders Önbäck.

(Annonslänk)

Frågan om vem som ska efterträda Anders Önbäck som kommunstyrelsens ordförande är nu upp till Socialdemokraterna i Nykvarn att besluta om. Partiet planerar att inom kort kalla till ett medlemsmöte för att välja en ny gruppledare samt kommunstyrelseordförande. Detta möte kommer att vara avgörande för vem som tar över rodret efter Önbäck och leder kommunstyrelsen framåt.

– Jag har uppskattat att arbeta med Anders Önbäck under den tid jag hittills varit i Nykvarn och tycker det är tråkigt att vi inte kan fortsätta. Men jag respekterar självklart hans beslut och ser fram emot att få lära känna hans efterträdare, säger kommundirektör Steinunn Ásgeirsdóttir.

Önbäck kommer att lämna sina uppdrag i samband med kommunfullmäktiges möte i maj, men behåller sin plats som ledamot.

– Jag är glad att han behåller sin plats som ledamot och att hans engagemang i vårt parti fortsätter, säger Tommy Rova, ordförande för Socialdemokraternas Arbetarekommun i Nykvarn.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 april 2024 14:46
Senast uppdaterad: 11 april 2024 14:46

Kvinna döms till fängelse för narkotikasmuggling

tingsrätt

Arkivbild: Alexander Isa.

Vid ett tillslag mot en bostad i Södertälje hittade polisen narkotika och kontanter. Nu har en kvinna från Södertälje dömts till fängelse för grov narkotikasmuggling i ärendet.

Det var i april som polisen genomförde en husrannsakan i kvinnans lägenhet, där man hittade 35 gram kokain och fler tusen i kontanter. Kvinnan hamnade under polisens uppmärksamhet när ett paket, som var adresserat till henne, stoppades av Tullverket. I paketet upptäcktes nästan 6 kilo hasch.

I ett försök att fånga kvinnan på bar gärning klädde polisen ut sig till bud och bytte ut narkotikapaketet, men kvinnan bad om att paketet skulle lämnas till ett ombud istället. När kvinnan inte hämtade ut paketet beslutade polisen att genomföra en husrannsakan i hennes bostad. I bostaden påträffades kvinnan med 35 gram kokain, cirka 7000 kronor i kontanter, och i hennes beslagtagna mobiltelefon hittades flera konversationer som kopplades till narkotikaleveranser.

Husrannsakan som genomfördes i april var den andra som involverade kvinnan. Redan sommaren 2022 genomförde polisen en razzia i en bostad där hon misstänktes för grovt narkotikabrott och penningtvättsbrott.

Nu döms hon, trots sina nekande, till tre års och tre månaders fängelse för grov narkotikasmuggling, grovt narkotikabrott och penningtvättsbrott.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juli 2023 16:33
Senast uppdaterad: 6 juli 2023 16:33

Kommunen stänger tillfälligt av väg för ombyggnad

Vägarbete

Arkivbild. Alexander Isa.

Under veckorna 27-32 kommer Södra Järnvägsgatan i Järna att vara avstängd på grund av ett omfattande ombyggnadsarbete utfört av Telge nät.

Södra Järnvägsgatan genomgår för närvarande ombyggnad, och i den aktuella fasen krävs en avstängning mellan Åsgatan och Sandtorpsvägen. Telge nät kommer att byta ut ledningar under gatan, och sedan kommer sträckningen att renoveras med ny stenläggning och beläggning.

Från och med den 1 juli kommer busshållplatserna temporärt att placeras längs Åsgatan, istället för vid Järna station. Pendeltåg och bussresenärer kommer att få hjälp av hållplatsvärdar från Nobina/SL under den första veckan av avstängningen. Arbetet förväntas vara klart i mitten av augusti.

Bild: Södertälje kommun.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juli 2023 15:15
Senast uppdaterad: 6 juli 2023 15:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors