Företag i fokus:

Önbäck avgår som ordförande för kommunstyrelsen

Anders-Onback_press_utomhus_1_webb

Anders Önbäck avgår.
Pressbild

Kommunstyrelsens ordförande i Nykvarns, Anders Önbäck, avgår. Det meddelade kommunen i ett pressmeddelande under torsdagen.

Anders Önbäck avgår från sin post i maj. Detta besked gavs i ett pressmeddelande från kommunen under torsdagen, med hänvisning till de senaste tidens diskussioner mellan Socialdemokraterna och deras samarbetspartier som bakgrund till beslutet.

– Det har under den senaste tiden förekommit diskussioner mellan Socialdemokraterna och våra samarbetspartier där mitt sätt att leda kommunstyrelsen har ifrågasatts. Nykvarnsborna förtjänar ett välfungerande samarbete i kommunhuset och jag väljer därför att avsäga mig min roll som gruppledare för Socialdemokraterna i Nykvarns kommunfullmäktige och därmed som kommunstyrelsens ordförande, säger Anders Önbäck.

(Annonslänk)

Frågan om vem som ska efterträda Anders Önbäck som kommunstyrelsens ordförande är nu upp till Socialdemokraterna i Nykvarn att besluta om. Partiet planerar att inom kort kalla till ett medlemsmöte för att välja en ny gruppledare samt kommunstyrelseordförande. Detta möte kommer att vara avgörande för vem som tar över rodret efter Önbäck och leder kommunstyrelsen framåt.

– Jag har uppskattat att arbeta med Anders Önbäck under den tid jag hittills varit i Nykvarn och tycker det är tråkigt att vi inte kan fortsätta. Men jag respekterar självklart hans beslut och ser fram emot att få lära känna hans efterträdare, säger kommundirektör Steinunn Ásgeirsdóttir.

Önbäck kommer att lämna sina uppdrag i samband med kommunfullmäktiges möte i maj, men behåller sin plats som ledamot.

– Jag är glad att han behåller sin plats som ledamot och att hans engagemang i vårt parti fortsätter, säger Tommy Rova, ordförande för Socialdemokraternas Arbetarekommun i Nykvarn.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 april 2024 14:46
Senast uppdaterad: 11 april 2024 14:46

Stort företag köper in sig i Södertäljebrödernas företag

Rosas

Bröderna från Södertälje, Sebastian Kvissberg och Hugo Rosas. Pressbild.

Dryckesföretaget Clean drink startade 2015 och drivs av Södertäljebröderna Sebastian Kvissberg och Hugo Rosas. Nu har bröderna sålt 10 procent av sitt bolag för mångmiljonbelopp.

Familjeföretaget Voxson, som är en storägare i börsnoterade Tura Group, har köpt 10% av aktierna i Clean Drink, ett företag grundat av Rosas och Sebastian Kvissberg. Voxson, som är en framstående distributör inom hemelektronik, har tidigare gjort investeringar och ser nu potentialen i Clean Drink. Det rapporterar nyhetstidningen Breakit.

– Vi hade inte jagat bolaget, utan vi fann varandra på omvägar och började prata. Så dök möjligheten till en investering upp. Det var en kort process. Gänget bakom Clean Drink brinner för det här och jag tror att de har en väldig potential att gå långt, säger Stefan Eriksson VD på Voxson, till Breakit.

Köpet genomfördes för en summa på 15 miljoner kronor för 10 procent av aktierna i Clean Drink. Värderingen, enligt tidningen, av Clean Drink ligger på 136,4 miljoner kronor.

Börsnoterade Tura Group, med huvudkontor i Kungsbacka, har fokuserat på att växa med 10-15% per år och har tidigare förvärvat hörlursmärket Happy Plugs. Utöver sin andel i Clean Drink äger Tura även 50% av en anläggning i Halmstad som tappar upp drycker på flaska.

– Clean Drink tappar på burk idag, men här tittar vi på hur vi kan hjälpa varandra, säger Eriksson.

Förra året omsatte Clean Drink över 80 miljoner kronor. Med dryckesbolaget i Voxsons portfölj öppnas nya möjligheter för bröderna Hugo Rosas och Sebastian Kvissberg att accelerera sin tillväxt ytterligare.

– Vi är självklart otroligt glada och tacksamma att en partner som Stefan kommer in och tror på oss och vår resa. Det här gör att vi kan accelerera rejält. I Sverige har vi ju bara skrapat på ytan än så länge, säger Clean Drinks VD, Sebastian Kvissberg, till Breakit.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juli 2023 13:27
Senast uppdaterad: 8 juli 2023 13:27

Hamburgerkedjan Bores går i konkurs

740D8FFC-710F-442D-BBE1-E43F7F004244

Foto: Alexander Isa

Hamburgarkedjan Bores som öppnade 2022 i Södertälje har gått i konkurs, det rapporterar tidningen fastighetsvärden.

Burgerkedjan Bores, grundad 2017 av bröderna Carl-Gustaf och Carl-Henrik Forssbeck, har försatts i konkurs. Flera bolag inom Bores-koncernen, inklusive The True Bröderna Brothers AB som äger de immateriella rättigheterna, har också gått i konkurs.

Restaurangerna i Bålsta, Häggvik och Södertälje, som öppnade våren 2022, är bland de drabbade. Konkursen påverkar även hyreskontrakten för restaurangerna i Norrköping, Linköping och Linköping Campus. Bolaget som driver Bores restaurang är dock inte försatt i konkurs.

Bores har sammanlagt 11 restauranger och hade planer på att fortsätta expandera. Dock är det för närvarande oklart vad som kommer att hända med Bores-restaurangen i Södertälje.

Läs även: Hamburgerkedjans nytändning – ”Sålde över 1000 burgare”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juli 2023 10:48
Senast uppdaterad: 8 juli 2023 10:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors