Företag i fokus:

Kommunen förbereder stort Valborgsfirande

Valborg

Arkivbild: Shamash Oyal

Den 30 april förvandlas Södertälje Stadspark till en festplats full av aktiviteter, musik och gemenskap för att fira Valborgsmässoafton. Ett evenemanget som är öppet för alla och lovar ett fullspäckat schema.

– Vi ser fram emot en dag där vi hoppas få träffa många barn och vuxna som kommer hit för att umgås och ha kul tillsammans. Och självklart har vi beställt bra väder, säger Linda Färggren, gruppledare Näringslivsavdelningen, Södertälje kommun och projektledare för valborgsfirandet.

(Annonslänk)

Södertälje kommun välkomnar invånare och besökare att delta i årets Valborgsfirande i hjärtat av staden. På programmet står en rad aktiviteter som sträcker sig över hela dagen och erbjuder något för alla. För de yngre besökarna finns ansiktsmålning och roliga spel som jättebasket, medan matentusiaster kan njuta av ett varierat utbud från lokala food trucks som serverar allt från street food till traditionella rätter.

Underhållningen på scen inleds med en interaktiv allsångssession med Joel Holm och Marina Nyström från Kultur 365, där publiken får chansen att sjunga med och bidra med egna låtförslag. Kulturskolan tar över scenen på eftermiddagen med sång och poesi, och därefter följer musikaliska framträdanden av Viktoria Hjulström och Erik Hansson som väcker våren till liv med sina melodier.

Kvällens huvudnummer inkluderar en imponerande körprestation av Rosenborgsskolans musikprofiler från årskurserna 7-9, under ledning av Carina och Staffan Lindström. Dagens festligheter kulminerar med ett inspirerande vårtal av Kristoffer Oloffson från Södertäljepolisen och tändningen av majbrasan klockan 18:45, där kören ackompanjerar med vårsånger.

– Valborg är en viktig tradition och det känns jättekul att kommunen håller i firandet. Vi vill att dagen ska ha fokus på Södertälje och vi kommer därför att få se flera härliga framträdanden på scen av både barn och vuxna från just Södertälje, säger Linda Färggren.

Valborgsfirandet i fjol.
Foto: Shamash Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 april 2024 18:00
Senast uppdaterad: 22 april 2024 17:58

Första spadtaget taget för Telge Näts nya avloppsledning

processed-9A810758-BEFC-4ABC-8DAA-9100C7F531A2-D07A4F32-9A8A-43B1-91A8-EE3E3D35F9AA

Här tas det först spadtaget.

Igår påbörjades grävningsarbetet för Telge Näts nya överföringsledning för avlopp mellan Hölö och Järna. Ledningen byggs för att öka kapaciteten i avloppssystemet, då befintliga reningsverk i området inte räcker till.

De gamla reningsverken i Mölnbo och Hölö har inte den kapacitet som krävs för den fortsatta utbyggnaden av bostäder i regionen, enligt Telge Nät. När den nya ledningen är färdigbyggd kan de äldre verken tas ur drift.

– Överföringsledningen är en effektiv lösning för att lösa kapacitetsproblemen, säger Anna Josefsson, VD på Telge Nät.

Anna Josefsson, Göran Karlsson och Fredrik Holm från Telge Nät. Pressbild

Den nya ledningen ska kopplas till Syvabs befintliga ledning vid Pilkrog i Järna, som i sin tur leder vidare till Himmerfjärdsverket i Botkyrka. När ledningen står klar kommer äldre reningsverk att kunna avvecklas och en mer driftsäker och miljövänlig hantering av avloppsflöden förväntas ske.

– Projektet är viktigt för att möjliggöra framtida exploatering och en del av det arbete vi gör för att hålla hög vattenkvalitet i kommunen, enligt Göran Karlsson, styrelseordförande på Telge Nät.

Ledningen byggs i två etapper, där sträckan Hölö-Pilkrog beräknas stå klar 2024.

Karta över nya dragningarna.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 november 2023 05:00
Senast uppdaterad: 26 november 2023 01:28

INSÄNDARE: Tryggheten i Södertälje måste återskapas 

95547747-53E3-4885-9E73-A89AD3552BAA

Andreas Birgersson, Sverigedemokraterna Södertälje.

Södertälje präglas idag av sociala klyftor och skilda former av segregation och i vissa delar av kommunen råder laglöshet. Detta är förhållanden som beklagligt nog i icke ringa utsträckning kommit att prägla Södertälje, som i dag har tre områden som enligt polismyndigheten anses vara ”särskilt utsatta”.

Vi Sverigedemokrater ser med oro på hur vårt fina Södertälje har förändrats till det sämre och håller både den nuvarande politiska majoriteten och de tidigare ansvariga. 

Massinvandringen har ställt Södertälje inför många utmaningar, och dess konsekvenser genomsyrar hela samhället. Vi ställer vår budget mot Miljöpartiets, Socialdemokraternas och Moderaternas, där vi får se mer av det gamla som inte fungerar och en attityd som tyder på att de är oförmögna att på allvar förändra den rådande situationen.

Med hänsyn till den alltmer våldsamma och hänsynslösa kriminaliteten kommer det krävas av oss politiker att vi vågar genomföra ansvarsfulla åtgärder. Regeringen har påbörjat en utredning för att ge Kriminalvården i uppdrag att genomföra förberedelser för att inrätta särskilda ungdomsfängelser.

”Vi anser att Södertälje kommun bör arbeta för att ett ungdomsfängelse kan etableras”

Det är en nödvändig åtgärd till följd av den alltmer brutala kriminaliteten vi ser krypa ner i åldrarna. Dessa skall stå färdiga senast sommaren 2026, vilket kräver snabbt agerande. Södertälje kommun har redan ett fängelse inom kommunens gränser, Hall. Där finns idag tjänliga lokaler som står tomma. Vi anser att Södertälje kommun bör arbeta för att ett ungdomsfängelse kan etableras där eller annan lämplig plats i Södertälje.

För att få en bättre överblick och demokratiskt följa upp de trygghetssatsningar som genomförs och arbetas med dagligen vill Sverigedemokraterna inrätta ett trygghetsutskott under kommunstyrelsen. Berörda kontor som socialkontoret, utbildningskontoret och säkerhetskontoret rapporterar kring de insatser som görs för att stärka tryggheten och säkerheten i kommunen. I kombination med det vill vi att det ska utredas och ansökas om att sätta upp så kallade trygghetskameror i specifikt utsatta områden. Det finns en stor upplevd otrygghet i kommunen och med trygghetskameror på utsatta platser går det att aktivt förebygga brott. Det är inte en universallösning, men det är ett bra komplement. Som ett tillägg till trygghetskameror vill vi även se cirkulerande ordningsvakter på otrygga platser och utanförskapsområden.

Detta bör specifikt gälla i skolor, förskolor, gångtunnlar, gångstråk och på andra platser där det kan bedömas finnas stor risk för överfall och annan typ av brottslighet liksom i de områden vilka enligt polisen anses vara särskilt utsatta.

För att bryta gängkriminaliteten måste vi även se till att det får svårare att röra sig i våra skolor. Problemen med gängkriminalitet och deras försäljning av droger kryper allt längre ner i åldrarna. För att stävja detta och se till att våra skolor hålls drogfria anser vi att regelbundna men slumpmässiga kontroller med droghundar ska införas i högstadieskolorna i Södertälje. Likaså är det även en fråga om disciplin och moral för vilka som väljer att bli grovt kriminella, därför föreslår vi i vår budget att kommunen ska implementera “No excuses” modellen i Södertäljes skolor.

Vi tror att det kommer vara ett värdefullt verktyg för att tillgodose de behov som finns i våra skolor, men särskilt i våra utsatta skolor. “No excuses” modellen är en beprövad skolmetod som bygger på att etablera disciplin och ordning i skolan. Detta görs genom bland annat att ha längre skoldagar, undervisning på lördagar och obligatorisk sommarskola. Modellen har numera prövats i Engelska Skolan i Eskilstuna med föredömligt resultat.

Det går att vända kursen och öka tryggheten i Södertälje, men det är avhängt att vi har politiker som på allvar vill det.

Andreas Birgersson,
gruppledare Sverigedemokraterna Södertälje

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 november 2023 21:18
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors