Företag i fokus:

DEBATT: Socialdemokraternas maktmonopol hotar demokratin

DSC_0005-1536x1025-1

Joakim Granberg, Realistpartiet
Foto: Shamash Oyal

Det spelar mindre roll hur Södertäljeborna röstar, Socialdemokraterna behåller ändå makten då flera partier möjliggör det.

Trots att Socialdemokraterna tappat väljare i varje kommunalval sedan 2002 så har partiet lyckats behålla makten, det skadar inte bara den demokratiska processen, det skapar också en plattform för maktmissbruk och korruption.

Att ha styrt Södertälje i över 100 år sedan 1912 (undantaget 1989–91) är Boel och Socialdemokraterna stolta över, men att långvariga styren oavsett politiskt parti skapar demokratiska och strukturella problem är något som de flesta forskare är överens om.

Långvarig makt leder till en ökad maktkoncentration där stora beslut kan fattas enbart av den styrande partitoppen, något vi sett tydliga exempel på som vid försäljningen av bostäder i Hovsjö där endast tre höga socialdemokrater tog beslutet och sedan hemligstämplade affären.

I valet 2022 så röstade Södertäljeborna för ett maktskifte, men anledningen till att S behåller makten närapå oavsett valutgång är att Boel Godner och hennes parti har lyckats väl med att måla upp en världsbild om att de är solen som övriga partier cirkulerar runt i väntan på sin tur att få stödja fortsatt S styre. För Boel har varit tydligt med att allt annat än ett S lett styre är ett mörkt styre, utan (S)olen så faller ett mörker över Södertälje. Endast hon och Socialdemokraterna kan styra Södertälje är budskapet.

Kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner (S)
Foto: Shamash Oyal

Så länge de övriga partierna som tillsammans har ca 70% av väljarnas stöd sväljer Boels världsbild så kommer S att fortsätta att styra Södertälje i 100 år till. För maktpartiet så spelar det inte så stor roll vilka tecken det är bakom S, det kan vara V och MP, eller varför inte MP, C, V och två vildar, eller till och med Moderaterna med MP.

”Tjänstemän blir lojala till den eviga makten”

Det primära är att S behåller kommunstyrelsens ordförande posten och därmed den operativa makten.

Tjänstemän blir lojala till den eviga makten som i sin tur möjliggör att S märkta småpåvar inte ens märker att det har varit ett val då allt rullar på som vanligt oavsett vilka partitecken det blir bakom S efter ett val. Det leder i sin tur till en kultur i stadshuset om att ”jag sköter mitt så sköter du ditt” – Inga tydliga rutiner och kontrollfunktioner, vilket i grunden är orsaken till alla skandaler vi sett genom åren.

(Annonslänk)

Tjänstepersoner har kunnat sälja ut kommunens bilar till reapriser, ett konsultbolag har i praktiken tagit över driften av samhällsbyggnadskontoret och ökat sina intäkter med över 450% från 2022 till 2023.

Det senaste och tydligaste exemplet är ändå driften av Farstanäs Camping då den S märkte tjänstepersonen (hans fru är en högt uppsatt Socialdemokrat) helt missat att det varit ett val, han körde på som vanligt och tyckte att det skulle vara en lyxkrog ute i farstanäs, så han beställde en för 30 miljoner och rev den väl fungerande restaurangen som redan nyligen byggts på platsen.

”Rosenberg (M) panikstoppade bygget men får nu böta nära sex miljoner”

Alexander Rosenberg (M) panikstoppade bygget men får nu böta nära sex miljoner till bolaget som kontrakterats av tjänstemannen, och nu ska en ny krog upphandlas ungefär som den som revs.
Miljontals kronor rakt i sjön och utan konsekvenser för ansvariga som vanligt.

Oavsett antal skandaler så plockar Boel fram teflon paraplyet och kör mantrat:
”För Södertäljes bästa samt ordning och reda.”

Men är det verkligen ordning och reda vi ser?
Är det verkligen för Södertäljes bästa att S får styra staden i all evighet?

För dig som vill ha förändring på riktigt – Rösta på Realistpartiet 2026!

Joakim Granberg
Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 april 2024 08:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Ansöker om ”Sverigeturné” – Vill bränna koran i Södertälje

Momika Skärmdump TikTok

Salwan Momika. Skärmdump TikTok.

Den kände koranbrännaren Salwan Momika vill bränna flera koraner på offentliga platser i Sverige. Vid ett tillfälle vill han genomföra en aktion i Södertälje enligt en ansökan som har mottagits av polisen.

Södertäljebon Salwan Momika har lämnat in flera ansökningar till polisen med önskan om tillstånd att bränna koranen vid olika tillfällen. Ansökningarna har omfattat platser som Stockholm, Malmö, Södertälje, Botkyrka, Solna, Sundbyberg och Trollhättan.

Första gången Momika brände en koran var utanför en moské den 28 juni på Södermalm i Stockholm. Därefter har han fått godkännande för liknande aktioner vid flera tillfällen. Senast skedde detta den 18 augusti då Salwan Momika befann sig utanför Irans ambassad på Lidingö för att bränna en koran. Den gången avbröts sammankomsten när en kvinna attackerade med en brandsläckare.

Nyligen stängde Tiktok av gåvofunktionen som möjliggjorde för Momika att tjäna pengar på plattformen, efter kritiken mot flera av de videor han hade laddat upp. På sociala medier påstår Momika bland annat att polisen pressar honom för att inte synas i sociala medier, TV-kanaler eller i pressen.

– Polisen säger till mig att om du uttrycker din åsikt skriftligen eller genom mun till mun lämnar vi dig utan skydd, säger Salwan Momika i ett klipp på TikTok som visats över fyra miljoner gånger.

Nu har han alltså lämnat in flera nya ansökningar om att bränna koranen på olika platser i Sverige. I Södertälje har Momika ansökt om tillstånd att bränna en koran framför tingshuset den 7 september mellan kl. 13:00 och 14:00.

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 06:36

Hagelin flyttar hem till Sverige – ”Spännande att se”

51635092972_79c12b87a6_o

Foto: Creative Commons

På onsdagen meddelade Södertäljesonen Carl Hagelin att han avslutar sin hockeykarriär. Han berättar nu för Expressen att han lämnar NHL och USA bakom sig efter 16 år, för att tillsammans med sin familj flytta tillbaka till Sverige.

Under ett träningspass med Washington Capitals i mars förra året drabbades Hagelin av en allvarlig ögonskada. Lagkamraten Daniel Sprong träffade hans vänstra öga med en klubba, vilket resulterade i en sprucken åderhinna och en längre tids rehabilitering.

Den största oron var att förlora ögat och bli tvungen att operera bort det, men den 35-årige Hagelin genomgick flera operationer där läkarna kunde rädda det och gav honom hopp om att återvända till isen. Under hösten 2022 gjorde han även ett försök där han bar ett speciellt visir för att skydda sitt skadade öga.

Tyvärr visade det sig att ögonskadan var alltför allvarlig för att han skulle kunna fortsätta sin karriär inom sporten.

– Min pupill hade gått sönder, den hade spruckit och man tvingades sy ihop den. Sedan fick man sy in en ny lins. Nu kan jag se med ögat igen, men jag har en mörk fläck i mitten. Så jag ser runtom den och är medveten om att jag måste ändra lite kring hur jag rör mig på isen för att kunna ha koll på spelare som kommer från sidan, berättar Hagelin till Expressen.

Nu berättar han för tidningen att han redan förra sommaren sålde huset i USA för en planerad flytt hem till Sverige och Stockholm.

– Jag gjorde allt jag kunde för att komma tillbaka. Nu blir det spännande att se hur vi klarar de svenska vintrarna, säger Södertäljesoenen Carl Hagelin till Expressen.

Läs även: – Carl Hagelin avslutar hockeykarriären – ”Vill tacka alla”

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2023 15:00
Senast uppdaterad: 1 september 2023 15:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors