Företag i fokus:

Farstanäs Camping välkomnar gäster för sommarsäsongen

Farstanäs (Stälje kommun)

Foto: Södertälje kommun

Farstanäs Camping har nu öppnat för bokningar inför sommarsäsongen 2024. Campingen erbjuder en mångfald av aktiviteter och boendealternativ för både äventyrare och familjer.

– Superkul att säsongen äntligen är igång, säger Sanna Widell, projektledare för Farstanäs Camping på Södertälje kommun, i ett pressmeddelande.

Den 14 juni slår Farstanäs Camping upp portarna för årets sommarsäsong, men redan från 1 juni kan entusiastiska besökare börja njuta av faciliteterna då kiosken öppnar under helgdagar.

(Annonslänk)

Sanna Widell, projektledare vid Farstanäs Camping, uttrycker sin entusiasm över säsongens start och nämner samarbetet med Telge Tillväxt och Kultur- och fritidskontoret, som detta år bidrar till att berika besökarnas upplevelse med en ”Piffl-box” fylld med utomhusspel och sportutrustning.

– Det är superkul att säsongen äntligen är igång igen och vi ser fram emot att fylla campingen med besökare. Även i år är det ett samarbete med Telge tillväxt som gör detta möjlig. Dessutom kommer vi, i samarbete med Kultur- och fritidskontoret, i år även kunna erbjuda en Piffl-box med flera olika utomhusspel och sportutrustning till våra besökare. Något vi tror och hoppas kommer vara uppskattat av våra besökare, säger Sanna Widell.

Campingen, som förra året hade sitt tredje bästa år någonsin, erbjuder en rad olika boendealternativ. Besökare kan välja mellan platser för tält, husbilar och husvagnar, med eller utan elektricitet. Alla gäster har tillgång till servicehus med kokmöjligheter, toaletter och duschar, och de som övernattar i husbilar och husvagnar har även tillgång till faciliteter för vatten, latrin- och gråvattentömning.

Med den storslagna sandstranden i närheten och möjligheten att utforska vandringsleder året runt, förväntas Farstanäs Camping även detta år locka både återkommande och nya besökare som söker en semester i harmoni med naturen.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 april 2024 08:00
Senast uppdaterad: 27 april 2024 02:17

Företag i Nykvarn riskerar stora böter

Byggarbetsplats lyftkran

Arkivbild

Ett bolag står inför kritik och rättsliga konsekvenser efter att ha misskött situationen när en anställd skadades allvarligt i en arbetsplatsolycka. Den anställde, som tvingades säga upp sig på grund av bolagets brister i arbetsanpassning och rehabilitering, krävs skadeståndestånd.

Den anställde, som började arbeta hos bolaget i Nykvarn 2019, drabbades av en allvarlig arbetsplatsolycka i maj 2022. Han skadade sig svårt under bilningsarbete utan adekvat utbildning eller utrustning. Bolaget anmälde inte olyckan korrekt och brast därmed i sitt rehabiliteringsansvar enligt arbetsmiljölagen och socialförsäkringsbalken.

Efter olyckan upprättade inte bolaget en plan för återgång till arbete eller undersökte möjligheten till anpassat arbete, vilket förvärrade den anställdes situation enligt facket Byggnad som stämmer bolaget.

Enligt facket utsatte bolaget även den anställde för kränkande meddelanden och påstod felaktigt att han var skyldig bolaget pengar. Enligt utredningen som genomfördes under hösten 2022 upptäcktes ett flertal hotfulla sms som bolaget skickat till den anställde. Där framgick det meddelande om att ”skulden ökar, att det ska betalas ränta och att några personer ska komma förbi och hämta pengarna.”

En stämningsansökan upprättades mot bolaget vid Arbetsdomstolen.

Bland annat krävs bolaget, med säte i Nykvarn, att betala cirka 42 000 kronor för utebliven lön, men också betydande skadestånd. Bolaget krävs även att betala den tidigare anställde 50 000 kr för brott mot lagen om anställningsskydd, 50 000 kronor för kollektivavtalsbrott, samt att bolaget ska betala förbundet 100 000 kronor i skadestånd för brott mot kollektivavtalet.

Rättelse:
Arbetsdomstolen har inte dömt bolaget, vilket det tidigare framgått. Enligt bolaget själva kommer kravet att överklagas.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 december 2023 09:00
Senast uppdaterad: 29 december 2023 17:55

Grönare fjärrtrafik med Scanias nya biogasdrivlina

Scania Eldriven

Foto: Scania

Scania lanserar nya biogasdrivlinor för tunga lastbilar som ger 5% lägre bränsleförbrukning samtidigt som de klarar av krävande fjärrtransporter. De nya motorerna kombineras med komponenter från Scanias dieseldrivlina Super.

De nya biogasmotorerna bygger på Scanias beprövade 13-liters gasmotorer, men har trimmats för ännu bättre prestanda. Tillsammans med växellådan G25 och bakaxeln från dieseldriften Super bildar de en drivlina som ger upp till 5% lägre bränsleförbrukning jämfört med tidigare.

– När vi sammanförde de här komponenterna dröjde det inte länge innan vi förstod att vi hade en hit på gång, säger Ola Henriksson, Senior Product Manager på Scania Trucks.

Intresset för biogas som drivmedel ökar stadigt då allt fler transportföretag vill minska sina koldioxidutsläpp. Med biogas från förnyelsebara källor kan utsläppen minska med upp till 90% räknat från källa till hjul.

De nya motorerna finns i två effektuttag, 420hk och 460hk. Med stora gas tankar kan fjärrlastbilar få en räckvidd på upp till 1800 km.

– Med den körbarhet och räckvidd vi erbjuder tror jag fler kunder nu kommer att upptäcka vilken suverän lösning det här verkligen är, säger Henriksson.

Scania ser sin nya biogasdrivlina som en möjlighet för transportörer att drastiskt minska sina koldioxidutsläpp samtidigt som de kan fortsätta med krävande fjärrtransporter. En viktig pusselbit för en grönare tung trafik.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 25 december 2023 01:43

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors