Företag i fokus:

Kilenkrysset genomför stor markförsäljning i Nykvarn

Pressbild-2024-03-26

Representanter från Kilenkrysset och Logicor.
Pressbild:

Kilenkrysset har nyligen genomfört en betydande markaffär inom Nykvarns kommun för logistikändamål. Totalt omfattar försäljningen en yta på över 100 000 kvadratmeter.

I ett avsevärt steg framåt för logistiksektorn i Nykvarn, har Kilenkrysset officiellt slutfört försäljningen av omfattande markytor till Logicor, en ledande aktör inom europeisk logistikfastighet. Fastigheterna som ingår i affären, Krummeltorp 1:2 och Kronoslätt 1:7, belägna i Nykvarns kommun respektive Staffanstorps kommun, representerar tillsammans nära 200 000 kvadratmeter mark avsedd för logistikbyggnation, med planer på nästan 110 000 kvadratmeter byggnadsyta.

För tillfället innehar Logicor 1,1 miljoner kvadratmeter fastigheter i Norden och sköter dessutom förvaltningen av ytterligare 500 000 kvadratmeter. Nu utökar de sin portfölj med tillägget av Nykvarnstomten.

(Annonslänk)

– Vi är mycket glada över förvärvet av dessa två tomter i utmärkta lägen som ligger nära storstadsregioner och viktiga transportleder, säger Christoffer Walljaeger, Director Asset Management, Logicor Sverige.

Den större av de två fastigheterna, belägen i Nykvarn, täcker en yta på 107 000 kvadratmeter och erbjuder potential för att utveckla upp till 66 000 kvadratmeter uthyrbar yta för logistiska ändamål. Denna fastighet ligger strategiskt placerad i en av Stockholmsregionens kärnlogistiknav, vilket gör den särskilt attraktiv med tanke på dess närhet till större transportvägar som E20, väg 55 samt E4 och Södertälje hamn.

– Markförsäljningen vi nu genomför med Logicor skall ses som en imponerande affär, både gällande markens stora omfattning, och det faktum att vi lyckats få fram detaljplanerad mark, trots större utmaningar under detaljplaneprocessens gång, säger Jan Persson vd, ägare och styrelseordförande, Kilenkrysset.

Genom detta förvärv förstärker Logicor sin ställning i Norden, vilket speglar företagets ambition att expandera och stärka sin portfölj av logistikfastigheter i strategiskt viktiga områden. Köpesumman för affären har hållits konfidentiell.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 april 2024 08:00
Senast uppdaterad: 30 april 2024 02:49

Varmaste året på jorden – Så var vädret 2023 i Södertälje

Vinter-sno-sol

Foto: Alexander Isa

2023 blev det varmaste året som uppmätts på jorden, men i Skandinavien var både våren och årsslutet i stället relativt kyliga. Vid mätstationen Södertälje var årsmedeltemperaturen nära normalvärdet för de senaste 30 åren, enligt preliminär observationsdata.

Årsmedeltemperaturen vid Södertälje utanför centrala Södertälje1 – den enda aktiva, SMHI-anslutna mätstationen från vilken det finns medeltemperaturer i Södertälje kommun – var i fjol 7,4 grader, 0,2 grader högre än genomsnittet de senaste 30 åren. Det visar Newsworthys beräkningar, som bygger på delvis preliminär observationsdata från SMHI.

(Annonslänk)

Av fjolårets månader var fem varmare än normalt: januari, februari, maj, juni och september, medan sju var kallare genomsnittet för de senaste 30 åren: mars, april, juli, augusti, oktober, november och december.

2023 bjöd på 20 dagar med topptemperaturer över 25 grader, vilket är ganska normalt, och 38 frostdagar, vilket även det är ganska normalt.

Den allra högsta temperaturen uppmättes vid Södertälje den 29 juni, då kvicksilvret nådde 29,7 grader, kallaste noteringen togs på samma plats den 9 mars: −14,3 grader.

Nederbördsmässigt var 2023 ett blötare år än vanligt vid Södertälje. Totalt föll 741 millimeter nederbörd vid stationen, att jämföra med de senaste 30 årens genomsnitt på 640 millimeter. Månaden med mest nederbörd var juli, med 132 millimeter.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 februari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 21:18

Polisen varnar – stölderna av dyra pickupen ökar

free-photo-of-dodge-ram-in-snow

Foto: Pexels

Antalet stulna Dodge RAM-bilar har ökat med över 400 procent det senaste året och många misstänks föras ut ur landet. – Tjuvarna använder olika metoder, säger polisen.

Stölder av den exklusiva bilmodellen Dodge RAM har ökat kraftigt under 2023, särskilt i Stockholmsregionen. Enligt polisen har 60 Dodge RAM-bilar blivit stulna i Sverige hittills i år, varav 28 bara i Stockholm.

Detta är en ökning med över 400 procent jämfört med föregående år. Bilarna har ett nypris mellan 800 000 och 1,6 miljoner kronor.

– Vi ser inte att stölderna minskar, säger Monica Krüger, inspektör på gränspolisenheten i Stockholm.

Krüger menar att det låga antalet återfunna bilar tyder på att de stulna RAM-bilarna förs ut ur Sverige. Polisen arbetar aktivt med problemet tillsammans med bland annat försäkringsbolag.

– Tjuvarna använder olika metoder för att stjäla och dölja bilarna, till exempel genom att ta bort spårningsenheter, säger Krüger.

Hon uppmanar Dodge RAM-ägare att skaffa extra spårningsenheter, förvara bilnycklarna i metallhölje för att blockera signalen och se till att larmet är på maximal volym.

– Får du information om att bilen precis har blivit stulen, ring 112, uppmanar Krüger.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 21:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors