Företag i fokus:

DEBATT: Alexander Rosenberg (M) fortsätter förtalskampanjen

A90964C4-EC91-419E-A7D7-B0DA66334F9F

Mousa Esa, Assyriska FF/Alexander Rosenberg(M)

Svar från Moussa Esa, ordförande Assyriska FF, på Alexander Rosenberg (M) debattinlägg: ”Assyriska FF behöver städa upp framför egen dörr”

Som Assyriskas ordförande behöver jag ingen förklaring av vem det ekonomiska och juridiska ansvaret vilar på. Det ansvaret tar vi genom att vara transparenta i vår dialog med kommunen som vår samtalspart.

Vi skyller inte på kommunen för att vi hamnat i trångmål utan vi har bett om hjälp att få skutan i rätt riktning – det vi ifrågasätter är varför kommunen valt att byta kurs utan att ge oss en riktigt förklaring.

Vi är ingen motpart, utan vi har varit en del av Södertälje kommun sedan 1974. I femtio år har vi bidragit till föreningslivet. Alla är överens om att föreningslivet är det viktigaste verktyget för att bekämpa kriminalitet och aktivera barn och ungdomar. Det finns oändligt med forskning som bevisar detta – så varför motarbeta vår förening? Varför detta försök att skada varumärket på en av de goda krafterna i Södertälje; Assyriska FF?

”Det är skrämmande att en av kommunledningens toppar far med så stora osanningar”

När jag läser igenom Alexander Rosenbergs text börjar jag undra om vår dåliga kommunikation beror på svagheter i hör- och läsförståelse. Hur lyckas man annars rada upp så många ogrundade påståenden? Det är skrämmande att en av kommunledningens toppar far med så stora osanningar och faktafel i en och samma text. Rosenberg bygger ett korthus av en samling ord i ett försök till en debattext som bara faller platt.

Låt mig förklara varför genom att besvara hans fyra punkter:

Alexander Rosenberg(M), kommunalråd Södertälje kommun.
Pressbild

1) Vi har alltid varit öppna med vår problematiska ekonomi och bett således kommunen om hjälp. Rosenberg, varför svek ni vår goda dialog?

2) Under våren 2023 kom kommunen med ett förslag till en avbetalningsplan. Vi svarade på den några dagar senare, sedan dess har vi inte hört någonting från kommunens sida. Kan du ta fram underlaget för att vi skulle ha tackat nej till avbetalningsplanen, Rosenberg?

3) Assyriska upplät sina kanslilokaler, inte kommunens arena som du skriver, till en av sina styrelseledamöter att ha en familjefest med barn och gamla. Vart i vårt hyresavtal står det att vi inte får göra det? Har du svar på detta?

4) Det stämmer att kommunen polisanmält Assyriska FF för att vi varit sena med att bokföra kommunens skuld. Vi undrar varför kommunen låtsades hjälpa oss vid förhandlingsbordet men, när vi lämnat rummet, polisanmälde oss för något som de själva bidragit till, d v s förseningen av underlag till skulden? Den frågan tåls att upprepa. Varför, Rosenberg?

Du är också säker på att det inte var kommunen som anmälde? Fast det framkommer tydligt av polisanmälan. Eller du kanske menar att polisen hittat på? Du är inte så insatt i ämnet som du är ”säker”, Rosenberg.

Istället för att komma med och ogrundade påståenden kan du svara våra medlemmar och skattebetalarna i vår fina stad på dessa frågor:

– Kan du bevisa när och av vilken anledning Assyriska tackade nej till en avbetalningsplan?

– Kan du bevisa att kommunen som hyresvärd hade, under nyårsnatten, rätt att avhysa oss som hyresgäst innan situationen blev en ordningsfråga?

– När startar du en utredning om vem på kommunen som tog beslutet att polisanmäla Assyriska? Hur gick det resonemanget till?

När kan du återkomma med svar på dessa frågor?

Fram tills dess önskar jag att politiker och tjänstemän bör ha inställningen att hålla ingångna överenskommelser och ge oss rätt förutsättningar att betala tillbaka och fortsätta vara en god kraft i Södertälje. Din och dina kollegors uppgift är att rädda Södertäljes föreningsliv, inte att sänka det genom att sälja ut det till inkassobolag.

Moussa Esa,
Ordförande Assyriska FF

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 maj 2024 18:49
Senast uppdaterad: 2 maj 2024 18:49

Stor framgång för Telgenytt – ”Glädjande siffror”

Södertälje

Arkivbild

Telgenytt har nått en milstolpe i sin digitala närvaro. Tidningen har passerat 30 000 aktiva följare på sociala medier och noterat över 120 000 personer nådda inom loppet av bara 24 timmar, vilket markerar ett historiskt rekord.

– Jag kan inte uttrycka min tacksamhet tillräckligt för alla som stöttar, följer oss och besöker Telgenytt för nyheter, säger Alexander Isa, ansvarig utgivare.

I en värld där nyhetskonsumtion alltmer flyttar till digitala plattformar har Telgenytt visat sig vara en främjande kraft inom lokaljournalistiken. Med en imponerande siffra på över 120 000 visningar på sina sociala mediekanaler under de senaste 24 timmarna, har det tidigare rekord slagits och dessutom passerar Telgenytt 30 000 aktiva följare på samtliga sociala plattformar.

– Telgenytt har etablerat sig stenhårt i Södertälje. Det som är särskilt spännande är att vi under årets lopp tydligt har märkt att vi når en publik även utanför kommunens gränser. Telgenytt har i genomsnitt över 250 000 visningar per månad, vilket talar sitt tydliga språk. Södertälje har omkring 100 000 invånare, och bland dessa finns många barn och äldre som inte använder internet lika frekvent, säger ansvarig utgivare.

Med den senaste bedriften på sociala medier, stärker Telgenytt sin position som en ledande källa för lokala nyheter.

– Det är glädjande siffror vi ser, men jag upprepar det jag ofta säger; vi har fortfarande en lång väg kvar, avslutar Alexander Isa.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 december 2023 22:38
Senast uppdaterad: 18 december 2023 22:56

Lion Bar sprider julglädje med gratis mat på julafton

Yasar-Bisse-scaled-1

Foto: Alexander Isa

Julkassen med Telgenytt fortsätter att sätta avtryck i Södertälje. Julkänslan börja sakta men säkert infinna sig, men för en del är det en ensam högtid som väntar. Därför bjuder Lion Bar in till gratis lunch på julafton.

Under midsommar bjöd vi alla behövande på mat och planerade redan då att göra något liknande under julen. Så när Telgenytt presenterade ”Julkassen” kände vi att vi mer än gärna ville bidra i form av julmat till behövande under julafton, säger Yasar Bisse, ägare av Lion Bar i Södertälje.

I ett hjärtligt försök att sprida glädje och gemenskap under denna högtid, öppnar Lion Bar i Södertälje sina dörrar för de som behöver det mest. Med en generös gest välkomnar restaurangen alla till en högtid fylld med gemenskap och erbjuder gratis mat på julafton, den 24 december, mellan 15 till 16:00.

Denna tradition av generositet är inte ny för Lion Bar. Redan i somras, under midsommar, bjöd de in de som saknade sällskap och resurser för en festlig måltid. Denna jul upprepar de sin värdefulla insats. Restaurangägaren betonar vikten av att ge tillbaka till samhället, särskilt under högtider som julen som ofta präglas av samvaro och glädje.

– Det är en väldigt svår tid vi befinner oss i just nu. Räntorna är skyhöga, matpriserna har skjutit i höjden, ja, allt har blivit dyrare. Ingen kan hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon, säger ägaren av Lion Bar.

Vad kommer ni bjuda på för mat?

– Det blir en mättande jultallrik som vi kommer att bjuda på. Ingen ska behöva gå hungrig eller känna sig ensam under julafton. Alla som är behövande och ensamma är välkomna till oss på Lion Bar, säger Yasar Bisse.

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 december 2023 19:25
Senast uppdaterad: 22 december 2023 16:12

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors