Företag i fokus:

Busch på besök i Södertälje – Vill se ett Seyfo-erkännande

KD

Foto: KD

Idag besökte Ebba Busch (KD), vice statsminister, tillsammans med riksdagsledamoten Yusuf Aydin och KD Södertäljes gruppledare Anna Syrjänen, S:t Jacobs Syrisk Ortodoxa församling i Södertälje. Där träffade de bland annat Mor Johanon Lahdo, ärkebiskop för Sverige och övriga Norden

Besöket kretsade kring Kristdemokraternas krav på att Sverige ska erkänna Seyfo som ett folkmord, i likhet med vad flera EU-länder redan gjort. Partiet underströk att de riktade massövergreppen mot kristna minoriteter under Seyfo ska betraktas som ett folkmord, vilket majoriteten av forskare också är eniga om.

Riksdagsledamoten Yusuf Aydin(KD), Ebba Busch (KD) och Södertäljes gruppledare Anna Syrjänen (KD).
Foto: KD

Dessutom arbetar regeringen och Kristdemokraterna aktivt med att stärka säkerheten för trossamfund.

Regeringen har ökat anslagen för säkerhetshöjande åtgärder med 30 miljoner kronor till totalt 74 miljoner kronor årligen från och med 2024. Dessutom har regeringen tillfört 20 miljoner kronor till arbetet mot rasism och främlingsfientlighet och ska ta fram en handlingsplan mot rasism och hatbrott. Myndigheten för stöd till trossamfund har också fått i uppdrag att genomföra insatser för att stärka trossamfundens säkerhet och öka kunskapen om deras utsatthet.

Under besöket i Södertälje betonade Ebba Busch också vikten av att skydda trossamfundens roll i samhället och att motverka försök att tysta religiösa grupper. Yttrandefrihet, trosfrihet och religionsfrihet framhölls som centrala värderingar i både Sverige och västvärlden.

Till LT berättar Kristdemokraternas partiledare att hon ser Seyfo som ett folkmord och att partiet fortsätter att sätta tryck på andra för ett erkännande.

– Vi fortsätter att lyfta frågan i riksdagen på olika sätt, vi uppmärksammar årsdagen och pratar om det fruktansvärda folkmordet. Vi har inte ändrat oss, säger Ebba Busch till tidningen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 maj 2024 18:44
Senast uppdaterad: 15 maj 2024 18:44

Positiv rapport presenteras – men grannar är skeptiska

Skarmavbild-2023-12-26-kl.-13.49.40

Street Moves i Södertälje. Foto: Daniel McCarthy/Street Moves, Arkdes

En ny rapport från ArkDes och Södertälje kommun visar att 85 % av de tillfrågade ser positivt på tillfälliga gatuinstallationer som Street Moves på Badhusgatan. Men boende på gatan ser mindre positivt på kommunens satsning.

– Bortkastade pengar om du frågar mig, säger en person som inte vill medverka med namn och bild till Telgenytt.

Projektet Street Moves, ett samarbete mellan ArkDes och sex kommuner inklusive Södertälje, har under två år arbetat för att omvandla stadsgator till mer mångfunktionella och mindre bilcentrerade områden. Ett projekt som funnits på Badhusgatan i centrala Södertälje mellan maj och november 2023.

Street Moves på Badhusgatan 2023 sågs som en positivt inslag enligt en rapport som bolaget bakom genomförde.

”Street Moves”, ett initiativ från den svenska innovationsmyndigheten Vinnova, syftar till att främja omvandlingen av Sveriges gator. Från att vara bilcentrerade till att skapa plats för exemplevis utegym, social samvaro eller andra funktioner som ger liv till gatan helt kostnadsfritt.

I en ny rapport som genomförts och släppts av ArkDes, från Badhusgatan, visar det sig att hela 85 procent av de tillfrågade ser positivt på projektet och understryker uppskattningen för platsers mångfunktionalitet och sociala mötesplatser.

– Vi har flera stora omvandlingsprojekt på gång i staden och med erfarenheten från Street Moves-processen går vi lite modigare och klokare vidare för att med fysiska tillägg påverka och utveckla, säger Andreas Pålsson, Stadsarkitekt Södertälje kommun, i ett pressmeddelande.

Sammantaget visar rapporten på ett framgångsrikt skifte mot mer inkluderande och funktionella stadsmiljöer, men boende ser mindre positivt på inslaget.

Enligt en enkät är 85 procent av de tillfrågade positiva till Street Moves här på Badhusgatan. Vad tycker du?

– Vem har frågat vad sa du? Jag bor här och jag har minsann inte sett den användas flitigt, förutom på helger när Crocs Inns gäster sitter och tar sina rökpauser. Bortkastade pengar, om du frågar mig, men om man så gärna vill ha detta, varför placerade man det inte på gräsplätten istället för att ta bort 6-7 parkeringsplatser. Jag ska inte säga att initiativet är helt fel, bara att platsen de valde inte var den bästa, säger en person till Telgenytt.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 december 2023 16:17
Senast uppdaterad: 26 december 2023 16:17

DEBATT: Var ska de äldre i Södertälje bo i framtiden?

Anna-Bergendahl

Anna Bergendal, expert, äldreomsorg, Vårdföretagarna. Foto: Pexels/Pressbild

Vårdföretagarna presenterade nyligen en prognos som visar att 28 000 platser på äldreboenden behöver tillkomma till år 2032 över hela landet. Det motsvarar omkring 460 boenden under perioden – en byggtakt vi inte är i närheten av idag. Det är alarmerande siffror som kräver omedelbar handling. Det är inte frågan om att krisen inträffar år 2032. Krisen är här och nu. Det byggs helt enkelt inte tillräckligt med äldreboenden.

Redan idag upplever många sköra äldre och deras anhöriga att det är svårt att få plats på ett äldreboende. Detta skapar en enorm oro. Att hänvisas till en osäker kö när kroppen inte längre orkar är ett svek mot det samhällskontrakt som vi har i Sverige. Har man jobbat och betalat skatt hela sitt liv ska det finnas omsorg när man behöver den. Lika självklart som det är för vartenda barn att garanteras skolgång i det här landet och att få välja sin skola, eller för oss vuxna att vända oss till och välja vårdcentral när vi är sjuka. Lika självklart ska de äldre garanteras omsorg på äldreboende och rätten att välja var man vill bo.

Södertälje är en av de kommuner som i Boverkets enkät uppger att de redan idag har brist på äldreboenden. Och vad värre är tycks man inte kunna tillgodose behoven varken på två eller fem års sikt. Det är naturligtvis helt ohållbart. Många frågar sig säkert om politikerna har en plan för att bygga bort bristen? Det svaret måste politikerna kunna ge.

”Där äldres behov och önskemål får styra utvecklingen blir utfallet oftast väldigt positivt”

Alla goda krafter behöver nu samverka för att få i gång byggandet. Det går att undvika en framtida boendekris för de äldre. Våra medlemsföretag verkar över hela landet för att tillgodose behoven. Vi kan dessutom konstatera att kommuner som öppnat upp för privata utförare mer sällan har brist, särskilt i LOV-kommuner där äldre garanteras valfrihet. Där äldres behov och önskemål får styra utvecklingen blir utfallet oftast väldigt positivt.

Våra medlemmar är redo att bidra med sin kompetens och erfarenhet av att bygga och driva äldreboenden. För skattebetalarna är det ofta en bra affär. Våra undersökningar visar att privata aktörer är ett kostnadseffektivt alternativ för kommunen samtidigt som kvaliteten på omsorgen är hög. När fristående utförare anlitas besparas också kommunen mycket arbete, men framför allt den stora investering ett bygge innebär.

Att det ska finnas tillräckligt med platser på framtidens äldreboenden och att de äldre ska kunna välja sitt äldreboende borde vara en självklarhet. Men då måste ansvariga politiker agera. Enligt SCB:s prognos ökar antalet äldre över 80 år från dagens cirka 4 500 till 5 700 år 2032. Hur ser byggplanerna ut för de styrande politikerna i Södertälje? Vilket svar har ni till de oroliga äldre och deras anhöriga? Det är många Södertäljebor som väntar på ett svar.

Anna Bergendal,
expert, äldreomsorg, Vårdföretagarna

Läs även: Planerna på nytt äldreboende i Lina pausas

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors