Företag i fokus:

Busch på besök i Södertälje – Vill se ett Seyfo-erkännande

KD

Foto: KD

Idag besökte Ebba Busch (KD), vice statsminister, tillsammans med riksdagsledamoten Yusuf Aydin och KD Södertäljes gruppledare Anna Syrjänen, S:t Jacobs Syrisk Ortodoxa församling i Södertälje. Där träffade de bland annat Mor Johanon Lahdo, ärkebiskop för Sverige och övriga Norden

Besöket kretsade kring Kristdemokraternas krav på att Sverige ska erkänna Seyfo som ett folkmord, i likhet med vad flera EU-länder redan gjort. Partiet underströk att de riktade massövergreppen mot kristna minoriteter under Seyfo ska betraktas som ett folkmord, vilket majoriteten av forskare också är eniga om.

Riksdagsledamoten Yusuf Aydin(KD), Ebba Busch (KD) och Södertäljes gruppledare Anna Syrjänen (KD).
Foto: KD

Dessutom arbetar regeringen och Kristdemokraterna aktivt med att stärka säkerheten för trossamfund.

Regeringen har ökat anslagen för säkerhetshöjande åtgärder med 30 miljoner kronor till totalt 74 miljoner kronor årligen från och med 2024. Dessutom har regeringen tillfört 20 miljoner kronor till arbetet mot rasism och främlingsfientlighet och ska ta fram en handlingsplan mot rasism och hatbrott. Myndigheten för stöd till trossamfund har också fått i uppdrag att genomföra insatser för att stärka trossamfundens säkerhet och öka kunskapen om deras utsatthet.

Under besöket i Södertälje betonade Ebba Busch också vikten av att skydda trossamfundens roll i samhället och att motverka försök att tysta religiösa grupper. Yttrandefrihet, trosfrihet och religionsfrihet framhölls som centrala värderingar i både Sverige och västvärlden.

Till LT berättar Kristdemokraternas partiledare att hon ser Seyfo som ett folkmord och att partiet fortsätter att sätta tryck på andra för ett erkännande.

– Vi fortsätter att lyfta frågan i riksdagen på olika sätt, vi uppmärksammar årsdagen och pratar om det fruktansvärda folkmordet. Vi har inte ändrat oss, säger Ebba Busch till tidningen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 maj 2024 18:44
Senast uppdaterad: 15 maj 2024 18:44

Företag i Nykvarn riskerar stora böter

Byggarbetsplats lyftkran

Arkivbild

Ett bolag står inför kritik och rättsliga konsekvenser efter att ha misskött situationen när en anställd skadades allvarligt i en arbetsplatsolycka. Den anställde, som tvingades säga upp sig på grund av bolagets brister i arbetsanpassning och rehabilitering, krävs skadeståndestånd.

Den anställde, som började arbeta hos bolaget i Nykvarn 2019, drabbades av en allvarlig arbetsplatsolycka i maj 2022. Han skadade sig svårt under bilningsarbete utan adekvat utbildning eller utrustning. Bolaget anmälde inte olyckan korrekt och brast därmed i sitt rehabiliteringsansvar enligt arbetsmiljölagen och socialförsäkringsbalken.

Efter olyckan upprättade inte bolaget en plan för återgång till arbete eller undersökte möjligheten till anpassat arbete, vilket förvärrade den anställdes situation enligt facket Byggnad som stämmer bolaget.

Enligt facket utsatte bolaget även den anställde för kränkande meddelanden och påstod felaktigt att han var skyldig bolaget pengar. Enligt utredningen som genomfördes under hösten 2022 upptäcktes ett flertal hotfulla sms som bolaget skickat till den anställde. Där framgick det meddelande om att ”skulden ökar, att det ska betalas ränta och att några personer ska komma förbi och hämta pengarna.”

En stämningsansökan upprättades mot bolaget vid Arbetsdomstolen.

Bland annat krävs bolaget, med säte i Nykvarn, att betala cirka 42 000 kronor för utebliven lön, men också betydande skadestånd. Bolaget krävs även att betala den tidigare anställde 50 000 kr för brott mot lagen om anställningsskydd, 50 000 kronor för kollektivavtalsbrott, samt att bolaget ska betala förbundet 100 000 kronor i skadestånd för brott mot kollektivavtalet.

Rättelse:
Arbetsdomstolen har inte dömt bolaget, vilket det tidigare framgått. Enligt bolaget själva kommer kravet att överklagas.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 december 2023 09:00
Senast uppdaterad: 29 december 2023 17:55

Grönare fjärrtrafik med Scanias nya biogasdrivlina

Scania Eldriven

Foto: Scania

Scania lanserar nya biogasdrivlinor för tunga lastbilar som ger 5% lägre bränsleförbrukning samtidigt som de klarar av krävande fjärrtransporter. De nya motorerna kombineras med komponenter från Scanias dieseldrivlina Super.

De nya biogasmotorerna bygger på Scanias beprövade 13-liters gasmotorer, men har trimmats för ännu bättre prestanda. Tillsammans med växellådan G25 och bakaxeln från dieseldriften Super bildar de en drivlina som ger upp till 5% lägre bränsleförbrukning jämfört med tidigare.

– När vi sammanförde de här komponenterna dröjde det inte länge innan vi förstod att vi hade en hit på gång, säger Ola Henriksson, Senior Product Manager på Scania Trucks.

Intresset för biogas som drivmedel ökar stadigt då allt fler transportföretag vill minska sina koldioxidutsläpp. Med biogas från förnyelsebara källor kan utsläppen minska med upp till 90% räknat från källa till hjul.

De nya motorerna finns i två effektuttag, 420hk och 460hk. Med stora gas tankar kan fjärrlastbilar få en räckvidd på upp till 1800 km.

– Med den körbarhet och räckvidd vi erbjuder tror jag fler kunder nu kommer att upptäcka vilken suverän lösning det här verkligen är, säger Henriksson.

Scania ser sin nya biogasdrivlina som en möjlighet för transportörer att drastiskt minska sina koldioxidutsläpp samtidigt som de kan fortsätta med krävande fjärrtransporter. En viktig pusselbit för en grönare tung trafik.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 25 december 2023 01:43

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors