Företag i fokus:

Larm om brand på persontåg i Järna

Olycka

Arkivbild

Rökutveckling på tåg – stor räddningsinsats på plats efter larm om brand på tåg.

(Annonslänk)

På söndagseftermiddagen klockan 15:27 larmades SOS Alarm om en brand på ett persontåg i närheten av Järna pendeltågstation. Flera räddningsenheter ryckte ut för att hantera situationen.

De första rapporterna indikerade att branden härjade på järnvägen ovan jord, och ett persontåg fanns på platsen. Initialt var det oklart om branden var på tåget eller i järnvägsområdet. Senare bekräftades att det förekom rökutveckling från persontåget.

Enligt polisens uppgifter befann sig endast lokföraren på tåget vid tillfället, och inga skador har rapporterats. Incidenten inträffade cirka 100 meter från Järna pendeltågstation.

Räddningstjänsten arbetade snabbt för att få kontroll över situationen och undersöker nu brandorsaken. Ytterligare detaljer om händelseförloppet kommer att klargöras under utredningens gång.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 maj 2024 16:45
Senast uppdaterad: 19 maj 2024 16:45

Hon tar över Bommersvik – Här har historiska möten skett”

12

Jenny Hjalmarson och ordförande Joakim Jonsson. Foto: Bommersvik

Bommersvik Hotell & Konferens, beläget vid sjön Yngern och känt som en historisk konferensanläggning, får en ny VD. Den erfarna Jenny Hjalmarson tar över efter den nuvarande VD:n som går i pension.

– Bommersvik är en underbar plats och jag ser fram emot att få vara med och utveckla verksamheten in i framtiden. Här har historiska möten skett och jag ser fram emot att Bommersvik även i fortsättningen ska vara en plats där människor möts för att göra världen lite bättre, säger tillträdande VD Jenny Hjalmarson i ett pressmeddelande.

Bommersvik, som byggdes och invigdes år 1915, grundades av SSU och Sveriges socialdemokratiska arbetareparti med syftet att utbilda kommande generationer av fackliga och politiska ledare. Även idag är anläggningen en populär plats för politiska evenemang och diskussioner.

Nu har Bommersvik offentliggjort att Jenny Hjalmarson kommer att ta över som VD från den 1 september.

(Annonslänk)

– Det är för mig också spännande att verksamheten växer inom den privata besöksnäringen, med sommargäster, bröllop, fester och restaurangbesökare. För mig känns Bommersvik, som för många av gästerna, lite som att komma hem. Tillbaka till en bransch som jag verkat i tidigare med en ägare som jag delar värderingarna med. Det känns verkligen roligt, säger tillträdande VD Jenny Hjalmarson i ett pressmeddelande.

Jenny har en imponerande bakgrund inom fastighetsförvaltning, coachande ledarskap och har även tidigare arbetat som konferenschef. Med en passion för människor, inredning och möten tar hon över efter sommaren från den avgående VD:n, Jeanette Svensson, som går i pension.

– Styrelsen är mycket glada över att vi har genom en noggrant genomförd rekryteringsprocess lyckats säkra en VD som kan leda Bommersvik som en besöksplats i världsklass för hållbara möten i en naturskön miljö, säger styrelseordförande Joakim Jonsson.

Tillträdande VD, Jenny Hjalmarson. Foto: Bommersvik

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 18:07
Senast uppdaterad: 11 juli 2023 18:07

Sjukhuset skickade hem patient – Avled dagen efter

Sjukhus

Foto: Alexander Isa

En 56-årig man sökte akut vård för bröstsmärtor på Södertälje sjukhus, men skickades hem. Dagen efter fördes han med ambulans till sjukhus med förvärrade symtom, men avled. I en anmälan medger sjukhuset att mannens liv hade kunnat räddas.

Det var i juni förra året som mannen besvärades av bröstsmärtor. När han sökte vård på sjukhuset i Södertälje skickades han istället hem med en remiss till vårdcentralen.

Dagen efter försämrades hans symtom och han fördes akut med ambulans till sjukhuset. Enligt SVT, som var först med att rapportera om händelsen, hade patienten och hans anhöriga informerat sjukhuset om att flera släktingar hade drabbats av hjärtinfarkt, men inga tecken på hjärtinfarkt kunde observeras vid undersökningen.

Istället lades han in på kirurgavdelningen för observation av buksmärtor.

Vid en tillsyn klockan 22 samma dag var patienten i gott skick och opåverkad, men vid nästa tillsyn två timmar senare hade 56-åringen avlidit. En obduktion visade att mannen hade drabbats av en akut hjärtinfarkt och sannolikt avlidit till följd av hjärtstopp. I en Lex Maria-anmälan anser Södertälje sjukhus att mannens liv hade kunnat räddas om han hade blivit inlagd på en avdelning med hjärtövervakning.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 12:07
Senast uppdaterad: 11 juli 2023 12:12

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors