Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Systembolaget vill öppna nytt i Södertälje

2022_05_systembolaget

Foto: Alexander Isa.

Södertälje får tillskott med ytterligare ett Systembolag för att underlätta för många Södertäljebor. Det bekräftade bolagets pressansvarige för Telgenytt.

Det har länge klagats på att Systembolaget inte har etablerat en enhet på östra sidan av staden för att täcka områden som Brunnsäng, Fornhöjden, Östertälje och Viksberg.

Flera personer som Telgenytt har varit i kontakt med har länge trott att ansvaret låg hos Södertälje kommun när det gäller att etablera en ny enhet i staden, men så är inte fallet.

– Det är Systembolaget som beslutar om nya butiker, säger Therese Elmgren, Systembolagets pressansvarige till Telgenytt.

För närvarande har Systembolaget två butiker i Södertälje, en i Lunagallerian och en annan vid Vasa-handelsplats i Geneta.

Det faktum att Systembolaget bara finns i city och vid Geneta har lett till onödiga bilresor för boende i områden som Brunnsäng. Det har i sin tur lett till högre utsläpp för den redan hårt drabbade staden, som har fått kritik för den dåliga luften.

Trafikproblemet vid Mälarbron, Birkakorset och Turingekorset har tidigare fått stark kritik på grund av höga partikelhalter, vilket hotar att stoppa byggandet av cirka 4000 bostäder.

År 2016 beslutade Södertälje kommun att bygga cirka 20 000 nya bostäder. Det målet ser ut att bli svårt att uppnå om inte Södertälje löser trafikproblemet. En snabb åtgärd för att minska trafiken anses vara att etablera ett tredje Systembolag på östra sidan.

Telgenytt har varit i kontakt med Systembolagets pressansvarige Therese Elmgren, som nu bekräftar det som många Södertäljeinvånare har väntat på.

– Vi har beslutat att öppna ännu en butik i Södertälje och letar nu efter läge och lokal för den, berättar Elmgren för Telgenytt.

Ett tredje Systembolag i Södertälje innebär bland annat mindre trängsel, minskad risk för smittspridning och lägre utsläpp av giftiga partiklar från onödiga bilresor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 2 juni 2023 17:29

Räddningstjänsten ryckte ut – Pojke fastnade i löpband

Brandbild-raddningstjanst

Arkivbild

Räddningstjänsten tillkallades till Geneta efter att larm om ett räddningsuppdrag. Väl på plats visade det sig att en pojke hade fastnat i ett löpband.

Händelsen inträffade på måndagseftermiddagen i området Geneta strax efter klockan 17:00. Olyckan utspelade sig i en lägenhet i Geneta strax efter klockan 17:00. Räddningstjänsten ryckte ut till platsen för att bistå med hjälp efter larm från SOS.

På plats visade det sig att en pojke hade fastnat i ett löpband, men lyckligtvis hade pojken själv lyckats befria sig från löpbandet innan räddningstjänsten anlände, och ingen extern hjälp krävdes för att befria honom.

Trots att pojken hade mindre blödningar till följd av händelsen bedömdes skadorna vara lindriga och inget besök på sjukhus var nödvändigt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 augusti 2023 19:29
Senast uppdaterad: 28 augusti 2023 19:37

Långfilmen om Gyllene Tider spelas in i Nykvarn

3B3616F3-68E4-4279-A259-5D46852D47FD

Övre raden: Micke Syd Andersson, Anders Herrlin, Göran Fritzon, Mats ”MP” Persson, Xawier Kulas, Ville Löfgren, Lancelot Hedman Graaf och Phoenix Parnevik. Nedre raden: Per Gessle och Valdemar Wahlbeck. Foto: Fredrik Etoall

Filminspelningen om en av Sveriges mest älskade band, Gyllene Tider, är i full gång och biopremiären väntas nästa sommar. Under helgen var filmteamet, tillsammans med en Per Gessle-kopia, i Nykvarn för att spela in flera scener.

Historien bakom ett av Sveriges mest älskade band spelas just nu in i en kommande långfilm som tar oss med på en resa från Halmstad till landets största scener.

– Jag var ärligt talat tveksam först. De flesta sådana här filmer görs ju först efter att man dött och vi är, såvitt jag vet, fortfarande vid liv, säger säger Per Gessle.

Länge har svenska folket väntat på att få dyka djupare in i historien om ett av Sveriges mest ikoniska musikfenomen – Gyllene Tider. Bandet från Halmstad som trotsade alla odds och erövrade nationens hjärtan, får äntligen sin egen långfilm. Berättelsen om Gyllene Tider kastar ljus över deras resa från en småstad till att bli landets största musikakt, och än idag lockar de fulla arenor.

Folkets Park i Nykvarn stängdes för allmänheten under filminspelningen: Foto: Cc.

– Efter att ha pratat länge och ofta med alla inblandade och att ha läst manus är jag superstolt och lycklig över det här projektet. De fem killarna som valts ut att spela oss fem är alla speciella på helt olika sätt. Exakt som vi i ”original-bandet”, säger Gessle.

Handlingen utforskar Gyllene Tiders legendariska framgångssaga, hur de formades som ett band och hur de kämpade sig igenom utmaningar och motgångar. Berättelsen tar oss tillbaka till tidigt 1980-tal då bandet började bygga sin musikaliska bana. Genom bandmedlemmarna Per, MP, Micke, Anders och Göran, får vi följa deras passion och drivkraft som ledde till en explosion av populäritet med deras fängslande refränger och texter om livet i en småstad.

Senast under helgen befann sig filmteamet på Folkets Park i Nykvarn, där de spelade in scener som utspelar sig under det tidiga 1980-talet. På plats fanns de skickliga skådespelarna som gestaltar bandmedlemmarna, redo att ta oss tillbaka till en era då musikscenen förändrades för alltid.

Inspelningen av filmen kommer pågå fram till slutet av oktober, men redan nu på fredag återvänder filmteamet till Nykvarn för att fortsätta inspelningen.

Per Gessle spelas och Valdemar Wahlbeck, som spelar Gessle i långfilmen. Foto: Fredrik Etoall

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 augusti 2023 12:20
Senast uppdaterad: 28 augusti 2023 12:28

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors