Företag i fokus:

Vänsterpartiet kritiserar kommunens fastighetsaffär i Hovsjö

2022_01_CB4A6E1C-15F0-4BBE-B270-C23318BEAFCC-1067x800-1

Linda Sjögren, Vänsterpartiets gruppledare i Södertälje. Foto: Alex Ataseven.

I slutet på december bekräftade tidningen Fastighetsvärlden bröderna Månssons uppmärksammande fastighetsköp om 121 hyreslägenheter i Ronna. Med köpet passerade de ett fastighetsvärde på 2 miljarder kronor.

En missnöjd Hovsjöbo uppmärksammade detta och skickade en insändare till Telgenytt där hen berättade om brödernas chockhöjning av hyror i Hovsjö. Detta efter att Per-Axel och Lars-Åke Månsson köpte halva Hovsjö, 786 lägenheter, av Södertälje kommun för cirka 800 miljoner kronor.

– Jag skulle bli mycket förvånad om det inte finns planer på att sälja ut andra halvan också. Man vill ”bli av” med Hovsjö, det vill säga gentrifiera hela området, säger Linda Sjögren Vänsterpartiets gruppledare i Södertälje kommun till Telgenytt.

När fastigheterna i Hovsjö var till salu klev flera seriösa köpare fram som var beredda att betala ett högt pris. Men Södertälje kommun valde istället att sälja fastigheterna till ett lägre pris till bröderna Månsson hösten 2019.

I handlingarna till Södertälje kommun framförde Månsbro Fastigheter, enligt Sjögren, att de bland annat anser sig ha ”ett stort hjärta för staden” och ”stort intresse för att utveckla stadsdelen”. Detta för att ge skäl till Södertälje kommun att bli valda som köpare, vilket de även blev.

Två år senare efter förvärvet har bröderna Månssons hyresgäster, i det utsatta området Hovsjö, fått hyreshöjningar på uppemot 50 procent, ibland ännu mer, utan förhandling.

När Södertälje kommun annonserade ut 786 lägenheter i Hovsjö till försäljning var de flesta kommunala partier eniga om försäljningen, utom ett parti – Vänsterpartiet.

– Fastigheter köper man naturligtvis när man kommer över dem till bra priser och kan tjäna pengar på dem. Och renovräkningar är nästan enda sättet att få upp lönsamheten på beståndet som Telge Bostäder/Hovsjö Bostäder medvetet eftersatt i flera år just för att sälja ut dem med anledningen av att underhållet är eftersat, säger Vänsterpartiers gruppledare i Södertälje.

Linda Sjögren menar att hyresvärdar renoverar så mycket att hyresgästen inte har råd att flytta tillbaka efteråt. Med tanke på att Hovsjö anses som ett socialt utsatt område där det bland annat råder hög arbetslöshet, låga inkomster samt trångboddhet anser hon att det är extra viktigt att vara varsamma med att sälja fastigheter Hovsjö.

2016 undersökte Boverket flätmönstret i samband med omfattande upprustningar och kunde konstatera att 25 procent av de boende flyttar ut i samband med renoveringar.

Boverkets undersökning kom även fram till att det är de ekonomiskt svagast som flyttar i störst utsträckning och det ibland räcker det med hotet om omfattande renoveringar för att folk ska börja flytta.

Var detta en av orsakerna till att Vänsterpartiet sa nej till försäljningen av allmännyttan i Hovsjö?

– Ja, en av anledningarna. Dels människors trygghet, utan hem har man inte mycket. Dels att det säljs i vårt mest eftersatta område, där flest människor har svårt att hitta nytt boende. Och så det faktum att andra människor nu tjänar pengar på folks utsatthet, säger Linda Sjögren.

Linda Sjögren, (V), riktar kritik mot kommunens försäljning av fastigheterna i Hovsjö 2019 och säger att de även ser liknande processer i andra stadsdelar såsom Ronna och Geneta. Nu planerar hon att lägga in ett förslag om att köpa tillbaka stora bestånd för att folk ska ha råd att bo kvar.

– Det kommer naturligtvis inte att bifallas av ett enda annat parti, men vi får upp debatten på agendan i alla fall.

Hur ser Vänsterpartiet på att hyresgästerna i Hovsjö nu blir drabbade av kraftiga hyreshöjningar?

– Vi visste ju att det skulle ske, precis som alla andra också visste, men inga andra bryr sig, avslutar hon.

Månsson köper fastigheter i Ronna – Passerar fastighetsvärde för 2 miljarder

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 25 januari 2022 00:00

Villa i Nykvarn totalförstörd i brand

Brandkår räddningstjänst

Arkivbild

En brand totalförstörde en villa i Nykvarn natten mot onsdagsdagen. Detaljer kring brandorsaken är fortfarande oklara.

Under natten mot onsdag inträffade en kraftig brand som totalförstörde en villa på Stenmossevägen i Nykvarn. SOS Alarm mottog larmet om branden klockan 02.22, vilket ledde till en omedelbar respons från räddningstjänster, ambulans och polis.

Villan var helt övertänd när räddningsstyrkorna anlände. Brandens intensitet och risk för ras gjorde det omöjligt att rädda villan, men någon risk för spridning till närliggande byggnader fanns inte.

Orsaken till branden är ännu inte fastställd och utreds vidare av myndigheterna. Inga uppgifter om eventuella skador på personer har rapporterats, och det fanns ingen i villan vid tidpunkten för branden.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 mars 2024 08:08
Senast uppdaterad: 13 mars 2024 08:10

Nykvarns Innebandy och lokalsamhället enas mot droger

Nyk.

Foto: Privat.

Innebandyn i Nykvarn, med rötter i lokala fritidsaktiviteter, visade sitt engagemang för ett drogfritt samhälle genom en informationskampanj vid säsongens sista seriematch.

Innebandyn i Nykvarn, som ursprungligen började som en fritidsaktivitet för ungdomar och vuxna på Nykvarns Fritidsgård, har vuxit till att bli en väsentlig del av samhället genom Nykvarns IF. Denna förening har burit vidare traditionen av att vara en positiv kraft inom samhället, betonande vikten av en trygg och aktiv fritid för alla.

Med en fast rotad nolltolerans mot narkotika och doping, tog Nykvarns Innebandy, tillsammans med Steelersfamiljen, ett steg längre i sitt samhällsansvar. Den 10 mars, vid 17.00, anordnades en särskild händelse i Furuborgshallen under säsongens sista seriematch i SSL. Denna dag blev en plattform för ett viktigt samtal om drogprevention och stöd, i samarbete med Polisen, Nykvarns kommun, Fritidsfabriken, Nattvandrarna och Svenska Kyrkan Motor & Käk.

(Annonslänk)

Syftet med dagen var att utrusta vuxna med kunskapen om hur man kan kommunicera med barn, ungdomar och andra föräldrar om farorna med droger, samt vad man kan göra vid misstanke om drogmissbruk. Dessutom belystes vikten av att våga söka och erbjuda hjälp till de som behöver det.

Genom detta samarbete visade Nykvarns Innebandy och dess partners enade front mot drogproblematik och underströk gemenskapens roll i att skapa ett säkrare och drogfritt Nykvarn. Denna insats betonar föreningens och samarbetspartners önskan om att alla ska ha rätt till en trygg och meningsfull fritid, fri från drogernas skadliga effekter.

Tillsammans säger de ett kraftfullt nej till droger och ja till samverkan för att stödja samhällets yngre generationer.

Nattvandrarna, Svenska Kyrkan och Motor & Käk fanns på plats.
Foto: Privat

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 13 mars 2024 01:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors