Företag i fokus:

Telge Inköp misstänkts för fusk i upphandlingar

4C79ECFF-61DD-4B29-9B0C-262EFA35A8B5

Foto: Alexander Isa / PxHere

”- Telge inköp måste granskas.”, så inleds samtalet mellan Telgenytt och den kommunanställde som önskar att vara anonym.

En upphandling värd flera hundra miljoner kronor misstänks ha styrts till att gynna ett utvalt bolag.

När en offentligt sektor, som exemplevis i det här fallet Södertälje kommun, ska upphandla köp av varor, tjänster, byggentreprenader eller exemplevis försäljning av fastigheter omfattas de av LOU, Lag om offentlig upphandling.

Telge Inköp hanterar samtliga upphandlingar för kommunkoncernen i Södertälje, Nykvarn och Salem. Och varje år upphandlar bolaget till ett värde av cirka 3 miljarder kronor, enligt bolaget själva.

Moderaten Lukas Kerimo lyfte tidigare ett varningsfinger genom att kritisera Södertälje kommun och Tekniska nämnden, som leds av Centerpartisten Tage Gripenstam, om missförhållanden. Han framförde sin oro om den dåliga insynen och avtalen utanför LOU i en debattartikel till Telgenytt.

Men Kerimos oro ignorerades och möttes av total tystnad.

Varningsklockorna ringer i det tysta och nu larmar en kommunanställd om missförhållanden i det kommunägda bolaget Telge Inköp. Enligt uppgifter till Telgenytt gynnar Telge Inköp några få aktörer i styrda upphandlingar, helt bakom kulisserna.

Enligt Joakim Granberg på Realistpartiet kommer det här inte som en nyhet.


Joakim Granberg, Realistpartiet.

– Vi har krävt granskning av Telge Inköp sedan februari 2018, säger Joakim Granberg, Realistpartiet, till Telgenytt.

Enligt uppgiftslämnaren fuskas det inom flera upphandlingar som Telge Inköp rör vid, men en specifik upphandling sticker ut. Nämligen upphandlingen av ”IT- Outsourcing” för Södertälje kommun och Telge AB gemensamt som avslutads i mars 2022.

”IT-Outsourcing” innebär i princip att en leverantör tar hand om kommunens IT istället för att göra det internt. En affär och upphandling som är värd flera hundra miljoner kronor.

Lukas Kerimo (M), Ersättare tekniska nämnden i Södertälje kommun.

En upphandling som det japanska IT-bolaget Fujitsu vann, men enligt Telgenytts källa var upphandlingen uppgjord och styrd till Fujitsu fördel.

Den upphandlingen har nu överklagats till domstol av Fujitsus konkurrent, Tieto Sweden AB, som anklagar kommunkoncernen för att ha agerat olagligt.

– Någon eller några har stor ekonomisk vinning av att just en på förhand utvald leverantör skall få uppdraget. Man ändrar och anpassar upphandlingen vartefter så den skall passa endast ett företag. Det är så uppenbart att vem som helst som läser överklagan kan se det, säger den kommunanställde till Telgenytt.

Telgenytt har tagit del av överklagan där det framgår att börsnoterade bolaget Tieto Sweden AB (Tietoevry) anser att de orättfärdigt blivit lurade på affären. Vidare anser Tieto att bolaget lidit skada i omfattningen av cirka 300 miljoner kronor.

Grunden till överklagan är att kommunkoncernen anklagas för att ha accepterat Fujitsu ofullständiga anbud. Fujitsu har fått ändra sin lösning efter den 18 mars 2022, som var sista dag för inlämnande av anbuden till Telge Inköp.

Kommunalägda bolaget Telge Inköp anklagas för att ha agerat olagligt. Foto: Alex Ataseven.

Kommunkoncernen har i strid mot LOU använt det förhandlade förfarandet för att komplettera anbuden, inte bara justera dessa.”, skriver Tieto i överklagan till Förvaltningsrätten.

Enligt avtalet var det obligatoriskt att lämna in ett komplett anbud som uppfyller samtliga krav. Tieto var den 18 mars det enda bolaget som uppfyllde alla krav och därav anser bolaget att de borde tilldelats kontraktet.

– Telge inköp måste granskas. Någon eller några tjänar grova pengar på skattebetalarnas bekostnad, det är uppenbart, säger uppgiftslämnaren till Telgenytt.

Telgenytt har sökt Telge Inköp för kommentar.

Läs: Dålig insyn och avtal utanför LOU – Den miljö vi bygger upp skapar utrymme för korruption

Läs även: Södertäljepolitiker använder skarp retorik och undviker frågor

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 augusti 2022 14:48
Senast uppdaterad: 15 november 2022 21:45

Efter den stora vapengömman i Södertälje – ”Kurdiska räven” begärs häktad

E49FEBC9-7C9B-40B8-B9E1-FD1C01A938E7

Foto: Alexander Isa

I april gjorde polisen ett stort vapenbeslag i en villa i Södertälje. Nu framkommer uppgifter om att den stora gömman kopplas, enligt Lt, till ledaren för nätverket Rawed Majid, även känd som den så kallade ”kurdiske räven.”

Den 25 april i år genomförde polisen en razzia vid en villa i Grusåse/Weda, där man upptäckte ett omfattande vapenbeslag i en garagebyggnad samt stort beslag av narkotika. Uppgifter tyder på att över 20 skjutvapen beslagtogs, inklusive automatvapen och pistoler, och anses vara det största vapenbeslaget på många år.

Två häktade sedan tidigare efter det stora vapenbeslaget i Södertälje
En av de häktade är en 26-årig kvinna från Norrköping, medan den andra är en 46-årig man från Södertälje som är medborgare i ett annat europeiskt land. Båda är misstänkta för synnerligen grovt narkotikabrott och synnerligen grovt vapenbrott.

Insatsen ska enligt DN vara en del av den nya nationella operationen mot gängen – Operation Frigg. Den beskrivs som en av de största hittills enligt och ledde polisen fram till det stora beslaget i Södertälje.

(Annonslänk)

Nu rapporterar Lt att ledaren för Foxtrotnätverket, Rawed Majid, känd som ”kurdiske räven”, kopplas till det stora vapenbeslaget i Södertälje och har begärts häktad i sin frånvaro.

Rawa Majid, känd som ”Kurdiska räven,” har blivit häktad av flera olika svenska tingsrätter i sin frånvaro, men för närvarande befinner han sig i Turkiet där han misstänks vara inblandad i styrningen av delar av gängkriget i Sverige. Det är emellertid svårt att begära hans utlämning till Sverige eftersom han är turkisk medborgare, och landet inte har en utlämningsavtal med Sverige.

– I och med att han har ett turkiskt pass finns det ingen framgångsfaktor när det gäller utlämning från Turkiet, säger Ola Sjöstrand, chefsåklagare på Riksenheten för internationell och organiserad brottslighet, till SVT.

Enligt uppgifter pågår för närvarande en intern debatt i Turkiet angående Majids medborgarskap, som ifrågasätts på grund av att han köpte ett hus för cirka 400 000 dollar och erhöll medborgarskap i landet, samtidigt som han var internationellt efterlyst.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 10:45
Senast uppdaterad: 20 september 2023 10:52

Elever avvek från skola – Tillverkade frätande bomber

Lillhagaskolan (KARTOR)

Bild: Kartor.

Elever på en skola i Nykvarn har under skoltid tillverkat flera frätande bomber, som de sedan kastade på skolans område. Detta enligt en händelse som rapporterts till Arbetsmiljöverket.

”Vår elever har under skoltid avvikit från från undervisningen tillverkat 4-5 stycken bomber. 3-4 stycken av bomberna kastades på skolans område och smällde.”, framgår det i anmälan till Arbetsmiljöverket.

Bomberna skapades med hjälp av ett starkt alkaliskt, frätande och vattenabsorberande medel som även används för rengöring av avlopp och golvbrunnar.

Enligt skolans rektor, Marika Markigianni som Lt talat med, hade eleverna med sig föremålen till skolan som de hade köpt på fritiden. Skolan har enligt rektorn samarbetat med butiken i fråga om detta för att förhindra likande incidenter.

En av bomberna, som inte detonerade, togs in av skolans personal till expeditionen och överlämnades sedan till skolans NO-lärare. Ingen elev eller personal skadades i samband med händelsen.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 08:55
Senast uppdaterad: 20 september 2023 09:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors