Företag i fokus:

Insändare: Nytillträtt S-styre undergräver demokratin

Boel

Boel Godner (S) tog tillbaka makten under gårdagens möte i kommunfullmäktige. Foto: Alex Ataseven.

Det är ett hårt slag mot demokratin i Södertälje efter gårdagens nytillträdda S-styre som saknar legitimt mandat.  

Vi i Liberalerna i Södertälje gick till val på ett maktskifte för kommunen och vi höll vad vi lovade.

Det har varit ett hårt arbete från alla partierna, M, KD, L sedan valet för att förbereda inför det stundande maktskiftet som skulle ske i går kväll. 

Tyvärr, så blir det i nuläget inte ett maktskifte. S deltog i en kupp och valde att tillträda på ett otroligt skakigt mandat. 

Boel Godner (S) använde efter gårdagens möte ordet ”stabilt” när hon beskrev sitt nya styre. Glöm det. Detta är allt annat än stabilt. Hennes styre har endast ett (1) mandats övervikt, som vunnits med hjälp av, inte bara en, utan två ledamöter från KD, som har valt att gå emot partilinjen och bli politiska vildar. 

Södertäljealliansen blev kuppade av S och två KD-politiker. Foto: Alex Ataseven

Detta innebär i praktiken: Om en enda av dessa två politiska vildar är sjuka eller förhindrade att delta vid ett kommunfullmäktigemöte, så har S inte längre majoritet vid mötet. Detta då den politiska vilden istället ersätts av en partilojal kristdemokrat. Ska S då ställa in mötet och låta viktiga beslut vänta? Ingen av de två politiska vildarna får heller under mandatperiodens fyra år flytta från kommunen eller av något annat skäl avsluta/avsäga sig uppdraget som ledamot, för då faller hela styret. 

”Ett ytterst instabilt styre för en kommun med över 100 000 invånare”

Vi konstaterar att det är ett tungt ansvar dessa båda politiska vildar har valt att ta på sig, och som S, för att komma åt makten har valt att lägga på dessa personers axlar. Att hela styret kan falla på grund av någon av dessa två enskilda personer är att beteckna som ett ytterst instabilt styre för en kommun med över 100 000 invånare.

Vad än värre är, så representerar det nu tillträda S-styret inte heller vad väljarna röstade för. En majoritet av södertäljeborna har INTE lagt sin röst på de partier (S, V, MP, C) som nu ska styra kommunen. En majoritet av södertäljeborna har röstat på Södertäljealliansens M, KD och L med dess samarbetspartier SD och RP, som alltså var redo att tillträda, men som nu istället får gå i opposition. 

”Att S nu väljer att tillträda utan legitimt mandat från medborgarna visar på allt annat än respekt för väljarna”

Vad gör det med tilltron till demokratin? Vad gör det med röstdeltagandet i vår kommun, där andelen personer som finner det meningsfullt att rösta sjunker för varje val? Att jobba med att öka valdeltagandet i kommunen är något som S brukar fokusera på ett år innan valet. Ord är dock billiga, det är handling som räknas. Att S nu väljer att tillträda utan legitimt mandat från medborgarna visar på allt annat än respekt för väljarna. 

Metin Hawsho, ledamot kommunfullmäktige (L) 
Sandro Banovac, ledamot kommunfullmäktige (L)
Ida Banovac, ledamot kommunfullmäktige (L)
Victor Zetterman, ersättare kommunfullmäktige (L)
Sevina Salci, ersättare kommunfullmäktige (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 oktober 2022 18:03
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:22

Inkomstnedgång i Södertälje – Störst i Nykvarn

Planbok-Wallet-Foto-Pexels

Utredare SCB: – ”Den främsta förklaringen är den höga inflationen”
Foto: Pexels

En ny rapport från SCB visar på en nedgång i hushållens disponibla inkomster i Södertälje kommun, med den största minskningen bland landets samtliga kommuner finns i Nykvarn.

Hushållens ekonomiska situation i Södertälje och Nykvarn har försämrats, enligt den senaste statistiken från Statistiska centralbyrån, SCB. Den disponibla medianinkomsten, pengarna som återstår efter skatt men före konsumtion, har sjunkit under 2022. För hushållen i Södertälje låg medianinkomsten på 416 000 kronor, med en markant större nedgång för sambopar med barn.

– Räknat i kronor minskade den disponibla medianinkomsten i Södertälje mest för hushåll som består av sambopar med barn. Den sjönk med drygt 18 300 kronor, eller 2,7 procent, säger Johan Lindberg.

(Annonslänk)

Denna trend av sjunkande inkomster är inte unik för Södertälje; den speglar en nationell tendens där 286 av Sveriges 290 kommuner upplevt liknande minskningar. Nykvarn utmärker sig med den största minskningen i landet – en dramatisk förändring på 33 procent, vilket motsvarar en nedgång med 34 000 kronor mellan 2021 och 2022.

– Den främsta förklaringen är den höga inflationen under 2022. Priserna ökade helt enkelt mer än hushållens inkomster, säger Peter Gärdqvist, utredare på SCB.

I hela Sverige sjönk den disponibla medianinkomsten med 3,3 procent, medan Stockholms län såg en något större minskning på 3,5 procent. Skillnaderna i inkomster mellan olika kommuner förklaras delvis av hushållssammansättningen, vilket påverkar den ekonomiska förmågan att hantera inflation och andra ekonomiska utmaningar.

Hushållens medianinkomster i Södertälje

Hushållstyp2021 (tkr)12022 (tkr)Utveckling (tkr)Utveckling (procent)
Samtliga426,9416,0−10,9−2,6 %
Sambopar med vuxna barn som bor kvar hemma919,0907,3−11,7−1,3 %
Sambopar utan barn539,5525,1−14,4−2,7 %
Sambopar med barn682,6664,3−18,3−2,7 %
Ensamstående med vuxna barn som bor kvar hemma517,2517,9+0,7+0,1 %
Ensamstående utan barn238,1233,9−4,2−1,8 %
Ensamstående med barn381,0366,5−14,5−3,8 %

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 februari 2024 12:50
Senast uppdaterad: 14 februari 2024 12:50

Assyriska firar 50 år med expansion till Kanada

8034B373-5E04-4321-8A22-1681026BC025

Moussa Esa, ordförande för Assyriska FF
Foto: Adam Colvin, Wikimedia/Pressbild

I år är det exakt 50 år sedan Assyriska FF grundades i Södertälje. I samband med sitt jubileum meddelar klubben att de tar ett stort steg genom att etablera en systerklubb i Kanada.

Assyriska FF, fotbollsföreningen som har varit en symbol många världen över, firar i år sitt 50-årsjubileum. Klubben, som startades 1974 och gjorde historia 2005 genom att nå Sveriges högsta fotbollsserie, Allsvenskan, utvidgar nu sin verksamhet internationellt. Med rötter djupt förankrade i assyrisk kultur och med en vision om att förena folkgruppen över hela världen, meddelar klubben stolt etableringen av en systerklubb i Kanada.

– Det är väl känt att Assyriska har supportrar över hela världen, det här är ytterligare ett tecken på att sagan är internationell och har sitt nästa kapitel i Nordamerika, säger Moussa Esa, ordförande för Assyriska FF.

Denna nya satsning, ledd av George Oshanna i Kanada, siktar på att replikera Assyriskas framgångar i Sverige på den kanadensiska fotbollsscenen. Målet är att skapa en fotbollsförening som inte bara fostrar talanger enligt den svenska modellen men också stärker det assyriska gemenskapen internationellt.

Assyriska FF etablerar sig i staden London, Ontario, med närmare 400 000 invånare i Kanada.
Foto: Adam Colvin, Wikimedia

– Initiativet togs av några supportrar från Kanada, närmare bestämt London Ontario. De tog kontakt med oss och berättade om sin kärlek för Assyriska FF, för fotboll och för den assyriska gemenskapen i staden. De har följt laget i Sverige under en lång period och berättade om hur det ville göra samma Assyriska FF gjort i Sverige, säger Esa.

Genom att introducera en franchise av sitt varumärke i Kanada, strävar Assyriska FF efter att fortsätta sin tradition av framgång och samhörighet, denna gång över Atlanten.

– Den nya klubben kommer på engelska att heta Assyriska Soccer Club (ASC) och använda sig av samma logotyp som originalet och de kommer följa vår värdegrund som klubb. Genom detta projekt hoppas vi kunna vara mer närvarande som moderklubb och spela rollen som det landslag vi varit genom åren. Så här kan vi också öka antalet aktiva supportrar, vilket är otroligt välkommet, säger Esa.

Med planer på att snabbt etablera en ungdomsakademi och rekrytera spelare, ser framtiden ljus ut både för den nya klubben i Kanada. George Oshanna, med en livstid av fotbollserfarenhet och en passion för Assyriska FF, står i spetsen för detta ambitiösa projekt som lovar att bli en milstolpe i klubbens redan imponerande historia.

– Att vi är klara med allt pappersarbete nu är helt otroligt, det känns som att min barndomsdröm har blivit verklighet. Nu äntligen kan jag få en egen Assyriskatröja så som jag alltid bett om från mina släktingar i Sverige men aldrig fått, säger kanadensaren George Oshanna.

Klubben i Kanada bildas officiellt den 14 februari 2024.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 14 februari 2024 00:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors