Företag i fokus:

DEBATT: Fornbackaskandalen kapitel 2

1-1274093488wLMG

Foto: Petr Kratochvil.

Fornbackaskandalen är något dom flesta har hört talas om, ett renoveringsprojekt som både drog ut på tiden och skenade i kostnader med flera miljoner.

Nu har vi påbörjat kapitel 2…

Pågående stambyte på Fornbacken 29–75 är ett projekt som är allt annat än roligt. Telgebostäder har anlitat Byggmästargruppen för att utföra arbetet. Byggmästargruppen har som policy att hyresgäster skall kunna bo kvar under pågående stambyte. Detta är fördelaktigt för Telgebostäder då dom slipper en stor omkostnad när det gäller evakuering av hyresgäster.

”Tar ingen som helst hänsyn till skiftarbete, småbarnsfamiljer eller husdjur”

Första problemet man stöter på är att alla hyresgäster inte arbetar 07–16, evakuering sker endast om man bifogar läkarintyg på att man behöver annan bostad. Man tar ingen som helst hänsyn till skiftarbete, småbarnsfamiljer eller husdjur. Sen tillkommer ett konstant springande i dörren, många gånger utan förvarning om att någon kommer in. Ett privatliv är ett minne blott.

Dom första veckorna består av rivningsarbete, arbetare är utrustade med hörselkåpor och andningsskydd. Hyresgäster får utstå extremt buller och andas in byggdamm som uppstår när man bilar betong. Lägenheterna täcks av byggdamm som kryper in överallt, hyresgäster får själva täcka det man vill skydda. Bara köpa täckplast eller improvisera med lakan över elektronik, möbler med mera.

”Möts av både leriga golv, urin och avföring”

Vid stambytet är vatten och avlopp helt avstängt i kök, badrum och toalett, hyresgäster hänvisas till barack ute på gården för toalettbestyr och dusch. Denna barack städas en gång per dag, det är fullkomligt horribelt att tro detta är tillräckligt. Dom hyresgäster som valt att få en toaletthink i lägenheten (som töms när den är full) slipper gå till baracken där man möts av både leriga golv, urin och avföring då vissa väljer att inte rengöra efter sig.

Eftersom vatten är helt avstängt fungerar inte heller elementen. Och med sjunkande utomhus temperatur sjunker även inomhus temperaturen. Att ha runt 14 grader inomhus på morgonen är inte ovanligt, vid minusgrader är det ännu kallare. Många hyresgäster har påtalat att det är kallt. Erbjudande om att låna element har uppkommit, med tillhörande elkostnad. Än värre kommer det bli under vinterhalvåret. Att byggarbetare använder sig av hyresgästens el förekommer, då man väljer att låta det lysa i utrymmen flera dygn. Hyresgästen kan ej själv släcka då det endast är kablar kopplade till väggar/tak. Man får ständigt påminna arbetare om att låsa ytterdörr och släcka efter sig.

Vi har blivit lovade en hyresreducering efter avslutat arbete. Vad som menas med det kan man ifrågasätta. Gäller det trapphus, fastighet eller hela området, det är inget som framkommer. Telgebostäder kanske räknar med att hyresgäster flyttar innan ersättning utgår.

”Håll i hatten för det blir en mardrömsresa utan dess like”

Jag har full förståelse för att renovering är nödvändigt då fastigheterna och lägenheterna är hårt eftersatta när det gäller underhåll. Men nu har man inte tagit någon som helst hänsyn till hyresgästerna som tvingas bo kvar mitt i kaoset.

Så till Er som väntar på stambytet, håll i hatten för det blir en mardrömsresa utan dess like.

Frusen och slutkörd hyresgäst.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 november 2022 16:15
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Företaget beviljas bygglov för ny stor fastighet i Nykvarn

2022_03_logicenters_veidekke-1024x634-1

Bild/Illustration: Logicenter.

I fjol förvärvade bolaget 206 000 kvadratmeter stor mark av Veidekke i Nykvarn. Nu har Logicenters, en fastighetsägare specialiserad på moderna logistikanläggningar, fått bygglov för en nybyggnad.

Logicenters har fått grönt ljus att påbörja byggnationen av en 31 000 kvadratmeter stor logistikfastighet, komplett med solceller på taket. Logicenters har en omfattande närvaro i hela Norden och erbjuder moderna logistikfastigheter till sina kunder i flera länder, inklusive Sverige, Danmark, Norge, Polen och Finland. Deras totala logistikytor omfattar nästan 2 miljoner kvadratmeter.

Arbetet med den nya logistikfastigheten i Nykvarn förväntas vara komma igång någon gång under sensommaren. Med sin strategiska placering och moderna faciliteter kommer fastigheten att erbjuda en optimal lösning för företag som behöver logistikutrymme och kommer att vara utrustad med solceller för att bidra till hållbar energiförsörjning.

Logicenters fortsätter att utöka sin portfölj av moderna och hållbara logistikfastigheter, och den nya fastigheten i Nykvarn är ett exempel på deras fortsatta framgång och tillväxt inom branschen.

– Logicenters växer hela tiden och är mer än redo att etablera sig ytterligare i närregionerna till Stockholm. Nykvarn ligger dessutom på ett oslagbart läge för logistik med närhet till såväl Södertälje som hela Mälaren, sade Matthias Kettelhoit, CEO på Logicenters, i samband med förvärvet.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 2 juni 2023 18:15

SENASTE NYTT: Systembolaget i Weda har öppnat sina dörrar

Systembolaget

Foto: Alexander Isa

På fredagen öppnades ett nytt Systembolag i Weda, vilket har uppfyllt det länge efterfrågade behovet från Södertäljeborna.

Ett nytt Systembolag på östra sidan av staden för att betjäna områden som bland annat Brunnsäng, Fornhöjden, Östertälje och Viksberg har länge vart ett önskemål från Södertäljeborna.

Planerna på att etablera en tredje Systembolagsbutik i Södertälje har funnits i flera år. Redan år 2021 kunde Systembolagets pressavdelning bekräfta för Telgenytt att de sökte efter lämpliga lokaler för att öppna en ny butik. I augusti 2022 kunde Systembolaget även bekräfta att de hittade lokal och var på gång. Sedan dess har de arbetat intensivt med att renovera och förbereda den nya butikslokalen inför dagens öppning.

Det nya Systembolaget kommer att vara beläget i större delen av den gamla Joberlokalen och sträcker sig över en yta cirka tusen kvadratmeter.

Det nya systembolaget ger invånarna på östra sidan av Södertälje ett närmare och mer tillgängligt alternativ för sina inköp av alkoholhaltiga drycker.

Systembolaget i Weda. Foto: Alexander Isa

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 juni 2023 17:43
Senast uppdaterad: 2 juni 2023 17:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors