Företag i fokus:

DEBATT: Nolltoleransen som kom av sig

pexels-photo-7111472

Foto: Pexels.

Att ta makten med hjälp av två politiska vildar är vågat. Djärvt rent ut sagt. I mindre klädsamma ordalag så kan det även beskrivas med orden: odemokratiskt, skört och oansvarigt.

Vi i Liberalerna har tidigare kritiserat hur Socialdemokraterna, i strid med valresultatet, valde att forma sitt styre för kommunen. Ett styre som balanserar på en skör tråd, beroende av två politiska vildar.

Styret, bestående av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet och Miljöpartiet, säger sig ha nolltolerans mot sexuella trakasserier. Samtidigt tillkännager de främsta företrädarna för Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet att de gick in i nuvarande styre med vetskap om att en av de politiska vildarna omgärdades av anklagelser om sexuella trakasserier. Samma politiska vilde som alltså har en helt avgörande roll för så väl styrets tillträde som dess fortsatta existens.

Detta visar på en total nonchalans inför den instabilitet som detta sköra styre försatt kommunens verksamheter i. Partierna som styr idag, kommer de att göra det om ett år, en månad, eller ens om en vecka?

Likaså visar det på en total likgiltighet inför vad deras förehavande skickar för signaler till kommunens invånare och kommunens anställda avseende var de själva egentligen står i frågor som rör jämställdhet och arbete mot kvinnoförtryck.

”De tittar åt ett annat håll, väntar och hoppas att utredningen snart glöms bort”

De nu styrande partierna har efter att anmälan om sexuellt ofredande även kommit allmänheten tillkänna, uttalat att de har fortsatt förtroende för den politiska vilden i fråga. Styret säger sig invänta polisens utredning. Fritt översatt: De tittar åt ett annat håll, väntar och hoppas att utredningen snart glöms bort eller ännu hellre läggs ner. På samma sätt som de vet att majoriteten av anmälningar av olika typer av sexualbrott mot kvinnor ofta läggs ner. Det går nästan att läsa deras tankar: ”det vore väl maximal otur om så inte blev fallet just denna gång”.

Jag noterade att det var flera uttalade feminister, hemmahörande i nuvarande styrets partier, som virtuellt ryggdunkade de politiska vildarna när de överraskande valde att bryta partilinjen och säkra ett fortsatt socialdemokratiskt styre av kommunen.

”Just nu noterar jag att det är mycket tyst från samma feminister. Obehagligt tyst.

Låt mig vara tydlig. Att som kvinna anmäla ett sexualbrott kräver mod. Alla som har gått igenom, eller ens övervägt om de ska orka gå igenom en sådan process, vet att det är något som inte görs lättvindigt. En kvinna som fattar mod och styrka nog att ändå göra det, är den som verkligen borde få allas vårt stöd.

Jag vet ju inte vad dessa nyligen så engagerade och högljudda feminister gör just nu på sin kammare. Visar de på olika sätt sitt stöd och solidaritet – att systerskapet gäller alla kvinnor, oavsett partifärg?

Eller tittar de trött ut genom fönstret på den grå novemberdagen och hoppas att den här besvärliga höststormen ska blåsa förbi snart, så att de kan återgå till att vara goda feminister en annan dag?

Ida Banovac, kommunfullmäktigeledamot Liberalerna

Läs även: – Helen Shabo: ”Winerdals nedvärderande kvinnosyn hör inte hemma i stadshuset”

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 november 2022 09:26
Senast uppdaterad: 16 november 2022 09:29

Nu har deras nya restaurang i Nykvarn invigts

Max

Pressbild

MAX har invigt sin senaste restaurang i Nykvarn och lockade flera hundra besökare när portarna slog upp. De har övertagit Burger Kings gamla lokaler, vilket innebär deras nionde övertagande under de senaste åren.

Den nya restaurangen, som är den 149:e i Sverige, erbjuder 90 sittplatser inomhus och 104 platser utomhus. Bolaget anser att restaurangen är strategiskt belägen intill E20 och erbjuder bekväma parkerings- och laddningsmöjligheter samt drive-in-service för bilburna gäster.

Klas Bydin är den nytillträdde restaurangchefen i Nykvarn och har tidigare arbetat inom MAX-kedjan i två år som driftledare och restaurangchef. Nu ser han fram emot att växa tillsammans med staden och bygga upp ett starkt och serviceinriktat team tillsammans med de cirka 40 nyrekryterade medarbetarna från lokalområdet.

Under öppningsceremoni på onsdagsförmiddagen närvarade bland annat Nykvarns SK, som MAX sponsrar, för att klippa det röda bandet. Representanter från herrlaget, Adrian Makota Ström och Linus Björk, samt klubbtränarna Marianne Iihola och Lotta Pihl deltog under ceremonin.

– MAX har en lång historia av att stötta föreningar och idrottsinitiativ och vi är oerhört stolta över att vara en del av Nykvarns SK fortsatta satsning inom fotbollensäger Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juni 2023 18:55
Senast uppdaterad: 28 juni 2023 18:55

Stökigt när Järnabon brände koranen i Stockholm

CB166E47-B227-4539-916A-CBB690CC45A4

Foton: Streetphotobysd

Arrangören från Järna, Salwan Momika, har blivit anmäld för hets mot folkgrupp efter att ha bränt en koran under en demonstration i Stockholm. Nu fördömer Turkiet händelsen stark och menar att det är en oacceptabel handling.

Salwan Momika från Järna är från Irak utförde demonstration med syfte att rikta kritik mot islam. I en intervju med TT uttryckte Momika att de planerade att bränna en Koran sade: ”Vakna Sverige. Det här är demokrati. Den är i fara om de säger att vi inte får göra så här.”

Momika rev sidor ur koranen, lade bacon på den och slutligen brände den. Under demonstrationen grep polisen en person som försökte kasta sten, men stoppades innan han hann utföra handlingen. Vid ett senare tillfälle återkom samma man för att kasta sten igen och denna gång lyckades han kasta stenen. Han greps snabbt därefter och är nu misstänkt för försök till misshandel.

På grund av att Järnabon brände koranen bröt han därmed mot eldningsförbudet. Polisen meddelade senare att de hade upprättat en anmälan mot honom för hets mot folkgrupp, eftersom Koranen brändes på platsen utanför en moské och även för överträdelse av eldningsförbudet.

Turkiet fördömer aktionen i Stockholm.

Både Turkiets justitieminister Yılmaz Tunç och utrikesminister Hakan Fidan har reagerat kraftfullt på händelsen.

”Jag fördömer den avskyvärda handlingen i Sverige mot vår heliga bok, den heliga koranen. Det är oacceptabelt att tillåta dessa aktioner och hänvisa till yttrandefriheten. Att tolerera sådana fruktansvärda handlingar är att vara medskyldig”, skriver Turkiets utrikesminister, Hakan Fidan på Twitter.

Salwan Momika till höger. Foto: Streetphotobysd

En man greps efter att ha kastat sten mot arrangören. Foto: Streetphotobysd

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juni 2023 16:03
Senast uppdaterad: 28 juni 2023 17:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors