Företag i fokus:

Det här vill den nya majoriteten i Södertälje lägga pengarna på

DSC_0007-2

Foto: Shamash Oyal

Under onsdagen hölls en pressträff av den nya majoriteten, Socialdemokraterna, Moderaterna och Miljöpartiet, i stadshuset inför kommande mandatperiod.

Där presenterades budgeten med fokus på flera gemensamma punkter.

I september presenterades Södertäljealliansen efter ett historiskt maktskifte. Drygt en månad senare togs makten tillbaka av rödgröna med hjälp av Vänsterpartiet och KD-vildarna, Martin Ahlman och David Winerdal.

Nu ingår tre partier ett nytt i historisk samarbete över blockgränserna och ska leda Södertälje närmste fyra åren.

– Ordning och reda i ekonomin, en långsiktig ekonomisk hållbarhet ska råda i kommunen, säger kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner(S), under onsdagens pressträff i stadshuset.

Föregående vecka inleddes det historiska samarbetet mellan de tre partierna och under onsdagen presenterades budgeten. Under pressträffen vid lunchtid i Stadshuset riktades fokus på de stora utmaningarna som staden befinner sig i, men även en den tuffa ekonomiska situationen med en lågkonjunktur framför oss.

Inledningsvis talade partierna om skolans prioriteringar och presenterade en budet där grundskolan, precis som tidigare, behåller förstärkningen med 25 miljoner kronor, men meddelar att man tillsätter ytterligare 8 miljoner kronor.

Boel Godner (S), kommunstyrelsens ordförande. Foto: Shamash Oyal.

En ny satsning som presenterades i stadshuset som väntas ske 2023 är en investering i nya lokaler i olika stadsdelar för att aktivera barn och unga i områdena.

– Målet är att skapa mer liv och rörelse, säger kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S).

Satsningen är en del i det brottsförebyggande arbetet för att barn och unga inte ska lockas in i kriminella banor. Vidare vill kommunen även satsa 2 miljoner kronor för att möjliggöra att mötesplatser och idrottshallar hålls öppna i olika stadsdelar i Södertälje.

Även kommunens gemensamma samarbete med polisen, PAX, lyfts fram och permanentas och utgör 21,6 miljoner kronor av den presenterade budgeten.

– Polisen storsatsar i Södertälje och då behöver kommunen möta upp och motverka korruption och otillbörlig påverkan. Den organiserade brottsligheten försöker ta sig in i kommunen på olika sätt och tillskansa sig beslut, eller pengar som man inte har rätt till, säger Godner.

Alexander Rosenberg (M), Boel Gonder (S) och Lars Greger(MP). Foto: Shamash Oyal.

För Södertäljes arbetsmarknad och näringsliv väntas stora förändringar att ske. Den nya nämnden som Alexander Rosenberg (M) och Södertäljealliansen satte stort fokus på, kommer att implementeras under 2023. Men först ska det utredas om vilka verksamhetsområden den ska ansvara för och ska ha ett syfte att bland annat förbättra kommunens näringslivsklimat.

Ett av målen är, enligt den styrande majoriteten, att fler Södertäljebor ska ges möjligheten till att utbilda sig samt att fler människor sätts i arbete.

– Vi har en tuff ekonomisk situation där vi i dag har har hög arbetslöshet. Det har redan gjorts ett arbete, men vi tror att vi kan göra ytterligare, säger Alexander Rosenberg (M).

Totalt investerar kommunen över 300 miljoner kronor under budgetperioden för att utveckla stadskärnan kring bland annat Maren, Järna Centrum och Lunakvarteren. Marenplan genomgår just nu en ombyggnation där gamla McDonaldsbygganden rivits ner för att göra plats för det nya hotellbygget.

Även en storsatsning sker inom klimatarbetet där kommunen höjer fokus på kvalitet och hållbarhet i samhällebyggnadsfrågorna. 30 miljoner investeras i gång- och cykelvägar, 36 miljoner kronor för utökning av laddstolpar och cirka 40 miljoner kronor för att säkra vattenkvaliteten och värna om våra sjöar och vattendrag.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 december 2022 04:00
Senast uppdaterad: 1 december 2022 08:48

Inkomstnedgång i Södertälje – Störst i Nykvarn

Planbok-Wallet-Foto-Pexels

Utredare SCB: – ”Den främsta förklaringen är den höga inflationen”
Foto: Pexels

En ny rapport från SCB visar på en nedgång i hushållens disponibla inkomster i Södertälje kommun, med den största minskningen bland landets samtliga kommuner finns i Nykvarn.

Hushållens ekonomiska situation i Södertälje och Nykvarn har försämrats, enligt den senaste statistiken från Statistiska centralbyrån, SCB. Den disponibla medianinkomsten, pengarna som återstår efter skatt men före konsumtion, har sjunkit under 2022. För hushållen i Södertälje låg medianinkomsten på 416 000 kronor, med en markant större nedgång för sambopar med barn.

– Räknat i kronor minskade den disponibla medianinkomsten i Södertälje mest för hushåll som består av sambopar med barn. Den sjönk med drygt 18 300 kronor, eller 2,7 procent, säger Johan Lindberg.

(Annonslänk)

Denna trend av sjunkande inkomster är inte unik för Södertälje; den speglar en nationell tendens där 286 av Sveriges 290 kommuner upplevt liknande minskningar. Nykvarn utmärker sig med den största minskningen i landet – en dramatisk förändring på 33 procent, vilket motsvarar en nedgång med 34 000 kronor mellan 2021 och 2022.

– Den främsta förklaringen är den höga inflationen under 2022. Priserna ökade helt enkelt mer än hushållens inkomster, säger Peter Gärdqvist, utredare på SCB.

I hela Sverige sjönk den disponibla medianinkomsten med 3,3 procent, medan Stockholms län såg en något större minskning på 3,5 procent. Skillnaderna i inkomster mellan olika kommuner förklaras delvis av hushållssammansättningen, vilket påverkar den ekonomiska förmågan att hantera inflation och andra ekonomiska utmaningar.

Hushållens medianinkomster i Södertälje

Hushållstyp2021 (tkr)12022 (tkr)Utveckling (tkr)Utveckling (procent)
Samtliga426,9416,0−10,9−2,6 %
Sambopar med vuxna barn som bor kvar hemma919,0907,3−11,7−1,3 %
Sambopar utan barn539,5525,1−14,4−2,7 %
Sambopar med barn682,6664,3−18,3−2,7 %
Ensamstående med vuxna barn som bor kvar hemma517,2517,9+0,7+0,1 %
Ensamstående utan barn238,1233,9−4,2−1,8 %
Ensamstående med barn381,0366,5−14,5−3,8 %

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 februari 2024 12:50
Senast uppdaterad: 14 februari 2024 12:50

Assyriska firar 50 år med expansion till Kanada

8034B373-5E04-4321-8A22-1681026BC025

Moussa Esa, ordförande för Assyriska FF
Foto: Adam Colvin, Wikimedia/Pressbild

I år är det exakt 50 år sedan Assyriska FF grundades i Södertälje. I samband med sitt jubileum meddelar klubben att de tar ett stort steg genom att etablera en systerklubb i Kanada.

Assyriska FF, fotbollsföreningen som har varit en symbol många världen över, firar i år sitt 50-årsjubileum. Klubben, som startades 1974 och gjorde historia 2005 genom att nå Sveriges högsta fotbollsserie, Allsvenskan, utvidgar nu sin verksamhet internationellt. Med rötter djupt förankrade i assyrisk kultur och med en vision om att förena folkgruppen över hela världen, meddelar klubben stolt etableringen av en systerklubb i Kanada.

– Det är väl känt att Assyriska har supportrar över hela världen, det här är ytterligare ett tecken på att sagan är internationell och har sitt nästa kapitel i Nordamerika, säger Moussa Esa, ordförande för Assyriska FF.

Denna nya satsning, ledd av George Oshanna i Kanada, siktar på att replikera Assyriskas framgångar i Sverige på den kanadensiska fotbollsscenen. Målet är att skapa en fotbollsförening som inte bara fostrar talanger enligt den svenska modellen men också stärker det assyriska gemenskapen internationellt.

Assyriska FF etablerar sig i staden London, Ontario, med närmare 400 000 invånare i Kanada.
Foto: Adam Colvin, Wikimedia

– Initiativet togs av några supportrar från Kanada, närmare bestämt London Ontario. De tog kontakt med oss och berättade om sin kärlek för Assyriska FF, för fotboll och för den assyriska gemenskapen i staden. De har följt laget i Sverige under en lång period och berättade om hur det ville göra samma Assyriska FF gjort i Sverige, säger Esa.

Genom att introducera en franchise av sitt varumärke i Kanada, strävar Assyriska FF efter att fortsätta sin tradition av framgång och samhörighet, denna gång över Atlanten.

– Den nya klubben kommer på engelska att heta Assyriska Soccer Club (ASC) och använda sig av samma logotyp som originalet och de kommer följa vår värdegrund som klubb. Genom detta projekt hoppas vi kunna vara mer närvarande som moderklubb och spela rollen som det landslag vi varit genom åren. Så här kan vi också öka antalet aktiva supportrar, vilket är otroligt välkommet, säger Esa.

Med planer på att snabbt etablera en ungdomsakademi och rekrytera spelare, ser framtiden ljus ut både för den nya klubben i Kanada. George Oshanna, med en livstid av fotbollserfarenhet och en passion för Assyriska FF, står i spetsen för detta ambitiösa projekt som lovar att bli en milstolpe i klubbens redan imponerande historia.

– Att vi är klara med allt pappersarbete nu är helt otroligt, det känns som att min barndomsdröm har blivit verklighet. Nu äntligen kan jag få en egen Assyriskatröja så som jag alltid bett om från mina släktingar i Sverige men aldrig fått, säger kanadensaren George Oshanna.

Klubben i Kanada bildas officiellt den 14 februari 2024.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 14 februari 2024 00:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors