Företag i fokus:

Det 16 våningar höga hotellbygget går in i en ny fas

hotell Maren

 Bild/Illustration: Fojab

Nu inleds förberedande arbeten på Marenplan och markerar starten på en ny fas för hotellbygget.

Byggplanerna om ett 16 våningar högt hotell vid Marenplan mötte motstånd. Beslutet överklagades till Mark- och miljödomstolen, men i februari avslog Mark- och miljödomstolen överklagan som innebär att hotellbygget nu går in i en ny fas.

”Det innebär att det är grönt ljus för byggnation av både hotell, som fastighetsägaren Stadsrum bygger, och ombyggnation av Marenplan, offentlig platsmark ägd av Södertälje kommun. Stadsrum har sökt bygglov för hotellet och när de fått det kan hotellbygget starta.”, skriver Södertälje kommun.

Inledande arbeten kommer att börjas, samtidigt som en arkeologisk undersökning kommer utföras under våren. Undersökning är beslutad av Länsstyrelsen och genomförs under vatten med hjälp av en undervattensrobot då stora delar av stadskärnan ligger under ett så kallat skyddsområde.

Fyra restauranger på bottenvåningen samt en skybar på 16e våningen planeras. Bild/Illustration: Fojab

Under två veckor nästan månad, den 11 till 28 april, stängs gångbron över inre Maren inför den stora entreprenaden av Marenplan som inleds i höst. Detta för att maskiner lätt ska kunna komma in i inre Maren. Gångtrafikanter och cyklister kommer att hänvisas att ta vägen runt Maren.

Även ledningsarbeten kommer att utföras under april till juni som innebär att Telge nät kommer att flytta och byta ut gamla ledningar för att förstärka nätet.

Med detaljplanen för Tellus 5 med flera som vunnit laga kraft är det nu grönt ljus för byggnation av både hotell och ombyggnation av Marenplan. Fastighetsägaren Stadsrum har sökt bygglov för hotellet och när de fått det kan hotellbygget starta.

Kommunal mark markerad i brunt och grönt och är platsen som Södertälje kommun kommer att arbeta på. Bild: Södertälje kommun.

Läs även: – Här är restaurangerna som skrivit avtal med Marenprojektet

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 mars 2023 18:51
Senast uppdaterad: 14 mars 2023 02:20

Åtalas för rån mot matbutik – Fångades med DNA på fimp

D6972E94-D04D-4087-A12A-152A96ABF6D7

FOTO: Google Maps/Polisen

Den 18 januari utsattes livsmedelsbutiken Rayn Livs i Karlhov för ett grovt rån av två maskerade personer. Nu står en person åtalad efter att polisen hittat hans DNA på en cigarettfimp.

Strax efter öppningen av livsmedelsbutiken Rayn Livs på Björknäsvägen i Karlhov den 18 januari inträffade ett rån där två maskerade personer med pistolliknande föremål hotade personalen.

Rånarna stal cirka 6 000 kronor i kontanter från kassan, cigaretter värda cirka 10 000 kronor och några snusdosor. Dessutom attackerade de en anställd som höll på att fylla på läsk i kylarna och tog hans guldkedja värd cirka 18 000 kronor.

Här flyr rånarna från platsen efter rånet. Cigarettfimpen som 19-åringens DNA fångades på. FOTO:Polisen

Polisen kunde några veckor senare identifiera en av de misstänkta rånarna som en 17-årig pojke född 2004, medborgare i Rumänien och bosatt i Huddinge.

Genom omfattande polisarbete och analys av övervakningskameror i området lyckades polisen fånga bilder av personerna strax före och efter rånet. Under utredningsarbetet hittade polisen också en cigarettfimp som kunde kopplas till en 19-årig man, som redan var misstänkt för andra brott och hade lämnat DNA-prov i samband med det.

Den 11 februari blev den 19-åriga mannen arresterad när polisen övervakade en adress i Karlhov i samband med ett annat ärende. Vid en husrannsakan av hans hem hittades handskar och en buff som liknade de som användes av de maskerade rånarna. Dessutom fann polisen DNA-bevis från den 19-åriga mannen på dessa föremål, men mannen nekar det brott han står åtalad för.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 juni 2023 15:43
Senast uppdaterad: 15 juni 2023 15:44

De stora barngrupperna – ”Staten måste ta över”

2022_02_skola

Foto: Pexels

I Södertälje och Nykvarn är över tre fjärdedelar av barngrupperna i förskolan för stora, vilket är högst i landet. Sveriges Lärare kräver nu att regeringen inför lagstiftning för att reglera barngruppernas storlek.

78 procent av barngrupperna i förskolan i Södertälje kommun och 79 procent i Nykvarn överskrider tillåtna storlekar, vilket är högst i landet. Sveriges Lärare kräver att regeringen inför lagar för att reglera barngruppernas storlek och minimibemanning.

Nationellt har barngruppernas storlek ökat, och över hälften var större än rekommenderat 2022.

(Annonslänk)

– Utvecklingen går åt helt fel håll. Utan tvingande regleringar och med kommunernas allt mer ansträngda ekonomi är risken stor att barngrupperna kommer att bli större och personalen mindre, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Sveriges Lärare. 

Stora barngrupper leder till stress för barn och personal samt försämrar undervisningen. Skillnaderna mellan kommunerna i Stockholms län är betydande, där 41 procent av barngrupperna i Upplands-Bro och 79 procent i Nykvarn och 78 procent i Södertälje är för stora.

– Förskolan är idag långt ifrån likvärdig för alla barn. Därför måste staten ta över ansvar genom att reglera personaltäthet, förskollärartäthet och barngruppsstorlekar, säger Åstrand. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 juni 2023 10:43
Senast uppdaterad: 15 juni 2023 10:43

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors