Företag i fokus:

Milenas hungerstrejk – Fastighetsbolaget: ”Vi känner verkligen med henne”

4AE17326-A922-4BA7-A7F9-7095644F739B

Foto: Alexander Isa.

Hon lever i en bostad som är drabbad av fukt- och mögelskador, men evakueras inte i samband med sanering. Nu är Milena Kajtaz från Södertälje orolig för sin egen hälsa och känner sig tvungen att hungerstrejka för att bli hörd.

I ett inlägg på sociala medier har Milena, 58, uttryckt en allvarlig oro över sin hälsa då hon sedan fem år tillbaka opererade njurtrana och har ett försvagat immunförsvar. Upprinnelsen till inlägget är att hennes lägenhet, sommaren 2022, drabbades av fukt- och mögelskador på grund av ett vattenläckage.

En rörmokare skickades till hennes bostad som bland annat kontrollerade stammarna i hennes badrum. Rörmokaren kunde omgående konstatera ett vattenläckaget – möjligtvis från våningen över. Bakom ett vitrinskåp hittades även vattenbildningar i väggen vilket resulterade i att lägenheten omgående behövde åtgärdas innan skadorna blev allt för stora.

I samband med att lägenheten reparerades har Milena Kajtaz tvingats att bo kvar i bostaden, som hon sedan en tid tillbaka misstänker är utsatt för farliga partiklar i luften. Trots att hon flera gånger uttryckt sin oro hos bland annat hyresvärden Balder, har hon inte fått tillräckligt med hjälp, berättar hon. En entreprenör skickas till bostaden som, enligt Kajtaz, inte arbetat fackmannamässigt.

– De avspärrade inte det drabbade området och inte heller skyddades mitt bohag. De hyvlade och skrubbade väggarna samt bilade bort golvet bland mina ägodelar, samt släpade kontaminerat material genom hela lägenheten och fastigheten. Hela lägenheten är kraftigt kontaminerad, skriver Milena Kajtaz på sociala medier.

Privata ägodelar täckta av damm. Foto: Privat.

Enligt Kajtaz har de farliga emissionerna föranlett till att hon blev kraftigt sjuk i december och har sedan dess upprepade gånger försökt få en ersättningsbostad tills hennes befintliga är helt återställd. Dock utan framsteg.

Istället bor hon kvar i bostaden och uttrycker nu en stark oro över sin sviktande hälsa.

– Jag har frossa samt sår och en brännande känsla i munnen. Tungan är helt vit vilket betyder att jag har svamp i munnen. Mögel har tagit fäste i munnen och förmodligen i lungorna eftersom jag hostar ut grönaktigt slem med blodspår. Jag har ont i hela kroppen och har en överdriven trötthet, skriver hon.

Under måndagsförmiddagen beslutade 58-åringen, som protest mot att hon inte får den hjälp hon behöver, att hungerstrejka inne i Kringlan Gallerian i centrum.

När Telgenytt möter upp henne på måndagseftermiddagen är hon trött och sliten, men tar sig tiden att berätta sin historia till alla som visar sympati.

– Jag är sjuk och behöver hjälp, såhär får det inte gå till, säger Kajtaz till Telgenytt.

Svar från fastighetbolaget Balder:

Det är oerhört beklagligt att Milena inte mår bra och känner sig tvingad att gå till dessa extremer. Vi känner verkligen med henne. Huruvida hennes hälsa påverkats av situationen kan vi inte uttala oss om utan överlåter till en läkare att bedöma. Det vi vet är att skadorna har åtgärdats och att kontrollmätningen som gjordes är inom gällande gränsvärden.

Hyresgästen anmälde fuktskadorna i mitten av juli och vi besökte lägenheten, beställde fuktmätning och rapport samma dag. Den 4 augusti påbörjades arbetet med att åtgärda och återställa lägenheten. I slutet av september kontrollerade en extern part fuktvärdena i lägenheten och då dessa var godkända påbörjades själva återställandet. I november var allt klart och i januari avslutade Miljö och Hälsa på Södertälje kommun ärendet. Vi har under hela processen haft nära dialog och samarbete med Miljö och Hälsa för att ha en objektiv tredje part i ärendet.

Tyvärr kunde vi inte erbjuda en evakueringslägenhet under tiden som lägenheten återställdes eftersom det inte fanns någon ledig i vårt bestånd. I dagsläget har vi inte någon lägenhet att erbjuda Milena i Södertälje, men sägs någon lämplig lägenhet upp kan hon självklart ansöka om att byta till den.

Vi har inte hört något från Milena sedan ärendet avslutades och vår överenskommelse om hyresreduktion och ersättning gjordes. Inte förrän nyligen då hon kontaktade oss i ett annat ärende. Vi blev därför inte bara ledsna utan också förvånade när vi fick höra om hungerstrejken. Vi var i kontakt med Milena igår och har bokat in ett möte med henne senare i veckan.

Renoveringen har pågått i månader enligt Kajtaz. Foto: Privat

Sovrummet oanvändbart då golvet vattenskadades. Foto: Privat

Nu hungerstrejkar Milena Kajtaz för att bli hörd och för att få nödvändig hjälp. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 mars 2023 16:31
Senast uppdaterad: 22 mars 2023 16:31

Telgenytt önskar gott nytt år

PEXELS

Foto: Pexels

Från oss på Telgenytt i Södertälje önskar vi er alla ett Gott Nytt År, fyllt med förnyad energi och positiva förväntningar inför 2024.

Som vi nu står vid skiftet av året, välkomnar vi på Telgenytt 2024 med öppna armar. Det är en tid för reflektion över de erfarenheter vi samlat under det gångna året, och en tid för att blicka framåt med hopp och optimism.

Som en lokalt förankrad tidning, ser vi fram emot att fortsätta rapportera, engagera och växa tillsammans med er. Vi på Telgenytt vill ta detta tillfälle att tacka er för fortsatta stöd och engagemang. Ert intresse och deltagande är vad som gör vår tidning levande och relevant.

Gott Nytt År.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 januari 2024 01:23
Senast uppdaterad: 1 januari 2024 01:23

Larm om villabrand – anlagd med bensin

IMG_7660

Foto: Shamash Oyal

På nyårsafton larmades SOS Alarm om en brand i en villa i Mariekäll i Södertälje. Enligt uppgifter Blåljusbilder sågs okända personer hälla bensin på villan och tända på.

Vid 21.12 på nyårsafton inkom ett larm till SOS Alarm om en brand i ett villaområde i Mariekäll i Södertälje. Räddningstjänsten, med stöd från flera stationer, samt polisen ryckte ut till platsen för att hantera händelsen.

Enligt räddningstjänstens vakthavande befäl, som talade med Telgenytt, verkar branden ha startats efter att någon tänt på bensin, vilket även får stöd av uppgifter som boende har uppgett till Blåljusbilder.

Enligt boende sågs okända gärningspersoner hälla ut bensin på villan och därefter tända på.

Räddningstjänsten bekräftar att elden snabbt kunde släckas.

– Vi har varit på plats med tre stationer efter att någon ska ha tänt på bensin, men när vi kom fram var det redan släckt, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

Polisen fanns på plats för att undersöka händelsen och samla in bevismaterial. Detaljerna kring brandens uppkomst och exakta omfattning är fortfarande oklara. Utredningen kring händelsen fortsätter för att klargöra omständigheterna och identifiera eventuella ansvariga.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 december 2023 22:10
Senast uppdaterad: 31 december 2023 22:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors