Företag i fokus:

Stor ökning av solel i Nykvarn och Södertälje

michael-fortsch-czqpP2Rrjd4-unsplash.jpg_1350

Foto: Michael Förtsch, Unsplash

Fjolåret blev ännu ett rekordår för solcellsinstallationer i Sverige. Södertälje och Nykvarns kommun hörde till de kommuner där ökningen var som störst. Det visar ny statistik från Energimyndigheten.

Under 2022 anslöts 6,4 megawatt ny solel till elnätet i Södertälje kommun, en ökning med 49 procent jämfört med året innan. I Nykvarn anslöts 1,5 megawatt ny solel till elnätet som innebär en ökning med 83 procent jämfört med i fjol.

I Nykvarn Totalt finns 301 nätanslutna anläggningar. I Södertälje ligger siffran på 1116 som sammanlagt motsvarar 19,5 megawatt. Det skulle kunna motsvara, i runda tal, en elproduktion på någonstans mellan sex och sju procent av vad hushållen i Södertälje förbrukar per år.

Graf: Newsworty

Räknat per invånare finns det nu 190,8 watt solceller per person i Södertälje, vilket kan jämföras med 110,6 watt per person i hela Stockholms län. Mest solel per invånare i länet hade Norrtälje kommun och mest i landet Skurups kommun.

Installerad effekt per invånare blir förstås högre i de områden där det finns storskaliga solcellsparker eller liknande. Tittar vi istället på antalet installationer per invånare har Södertälje 10,9 anläggningar per tusen invånare, att jämföra med 7,3 i hela länet.

Den största delen av solelen i Södertälje, 51 procent, kommer från småskaliga anläggningar,2 totalt 962 stycken. Det påminner om hur det ser ut i riket som helhet. I hela Sverige står anläggningar under 20 kilowatt för mer än hälften av den installerade effekten. Generellt är deras andel störst i kommuner med många villahushåll, medan större anläggningar dominerar i tätbefolkade kommuner med fler flerfamiljsbostäder.

Graf: Newsworty

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 april 2023 05:00
Senast uppdaterad: 9 april 2023 01:13

SENASTE NYTT: Kraftig explosion i Geneta

5B026443-F91A-496F-B477-4923D4E63068

Foto: Alexander Isa

En kraftig explosion har inträffat i Geneta i ett flerbostadshus. Explosionen ska ha inträffat på sjätte våningen.

Skadeläget är i nuläget oklart men en ambulanshelikopter är tillkallad till platsen.

Texten uppdateras:

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2023 23:27
Senast uppdaterad: 5 augusti 2023 02:22

De bildar en ny akademi inom padel och tennis i Södertälje

Yerko-Musse

Yerko Muller, klubbchef på Södertälje PTK och Musse Kilickiran, klubbchef på Södertälje Padel.

Tennistränaren Yerko Muller och klubbchefen på Södertälje Padel, Musse Kilickiran, krokar arm i ett nytt samarbete. En gemensam akademi och förening har bildats för att stärka racketssporten i Södertälje.

– Vår ambition är att denna akademi kommer att utgöra en viktig plattform för utveckling och tillväxt inom padel för entusiaster, oavsett ålder och erfarenhet, säger Musse Kilickiran till Telgenytt.

Södertälje Padel och Södertälje Padel & Tennisklubb, SPTK, inleder ett nytt samarbete för att främja padel- och racketsporten och öka spelglädjen för sina gemensamma medlemmar.

Södertälje Padel & Tennisklubb, som sedan lång tid tillbaka leds av Yerko Müller, kommer att ta ansvar för ungdoms- och föreningsverksamheten i Södertälje Padels lokaler. Müller har en imponerande erfarenhet inom tennisen, med över 30 års engagemang i att lära ut sporten till barn, ungdomar och elitsatsande talanger i Södertälje. Nu kommer han att leda det nya samarbetet som redan har startat i höst.

– Södertälje har en stark och historiskt stark koppling till racketsport och vi är glada att få hjälpa Södertälje Padel med vår expertis och allt vi lärt oss genom åren vi byggt upp en av Sveriges främsta tennisklubbar, säger Yerko Müller, klubbchef på Södertälje PTK.

(Annonslänk)

Genom detta samarbete förenar klubbarna det bästa av två världar. Tennisens infrastruktur, som har byggts upp under årtionden med metodik, filosofi och stark administration, kombineras med padelns breda målgrupp och stora lokaler för att attrahera spelare i alla åldrar och från olika delar av Södertälje.

– Vi har länge velat bygga en egen förening och har en stor efterfrågan på gruppträningar, barn- och ungdomsverksamhet men även elitsatsningar. Uppdraget har stundtals känts för omfattande får vår organisation, men genom att sammarbeta med Yerko och tennisens fina team så kan vi istället fokusera på att hjälpa till att stötta och marknadsföra satsningen. Det blir en win-win, säger Kilickiran.

Samarbetet ger medlemmarna även möjlighet att utvecklas inom både padel och tennis. Inledningsvis kommer fokus ligga på barn- och ungdomsverksamhet, för att sedan öppna upp för vuxenverksamhet och elitsatsningar.

– Med Yerkos expertis och engagemang ser vi fram emot att erbjuda en förstklassig utbildning och träningsmiljö för våra medlemmar och förhoppningsvis också för padelentusiaster runtom i landet, säger Musse Kilickiran.

Samarbetet påbörjades redan i juli och anmälan för höstens verksamhet har nu öppnat.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2023 22:30
Senast uppdaterad: 5 augusti 2023 00:40

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors