Företag i fokus:

Stor ökning av solel i Nykvarn och Södertälje

michael-fortsch-czqpP2Rrjd4-unsplash.jpg_1350

Foto: Michael Förtsch, Unsplash

Fjolåret blev ännu ett rekordår för solcellsinstallationer i Sverige. Södertälje och Nykvarns kommun hörde till de kommuner där ökningen var som störst. Det visar ny statistik från Energimyndigheten.

Under 2022 anslöts 6,4 megawatt ny solel till elnätet i Södertälje kommun, en ökning med 49 procent jämfört med året innan. I Nykvarn anslöts 1,5 megawatt ny solel till elnätet som innebär en ökning med 83 procent jämfört med i fjol.

I Nykvarn Totalt finns 301 nätanslutna anläggningar. I Södertälje ligger siffran på 1116 som sammanlagt motsvarar 19,5 megawatt. Det skulle kunna motsvara, i runda tal, en elproduktion på någonstans mellan sex och sju procent av vad hushållen i Södertälje förbrukar per år.

Graf: Newsworty

Räknat per invånare finns det nu 190,8 watt solceller per person i Södertälje, vilket kan jämföras med 110,6 watt per person i hela Stockholms län. Mest solel per invånare i länet hade Norrtälje kommun och mest i landet Skurups kommun.

Installerad effekt per invånare blir förstås högre i de områden där det finns storskaliga solcellsparker eller liknande. Tittar vi istället på antalet installationer per invånare har Södertälje 10,9 anläggningar per tusen invånare, att jämföra med 7,3 i hela länet.

Den största delen av solelen i Södertälje, 51 procent, kommer från småskaliga anläggningar,2 totalt 962 stycken. Det påminner om hur det ser ut i riket som helhet. I hela Sverige står anläggningar under 20 kilowatt för mer än hälften av den installerade effekten. Generellt är deras andel störst i kommuner med många villahushåll, medan större anläggningar dominerar i tätbefolkade kommuner med fler flerfamiljsbostäder.

Graf: Newsworty

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 april 2023 05:00
Senast uppdaterad: 9 april 2023 01:13

Täljerevyn kammade hem SM-guldet till Södertälje

TR

Foto: Täljerevyn

Revy-SM 2023 avslutades på lördagskvällen i Oskarshamn med en framgång för Täljerevyn från Södertälje. Efter fyra dagars tävlande stod det klart att deras bidrag ”Älskar min EPA” tog hem segern i kategorin ”Sång och musik”.

Årets upplaga av Revy-SM, som hölls i Oskarshamn, kulminerade på lördagskvällen med spänning och glädje. Bland de deltagande revygrupperna fanns återigen Täljerevyn från Södertälje, som visade upp sin kreativitet och talang på scenen. Efter dagar av tävlande och underhållning kunde de stolt ta hem guldet i kategorin ”Sång och musik”.

Täljerevyn hade skickat in inte mindre än fem bidrag till årets Revy-SM, där regissören Lasse Karlsson spelade en central roll i skapandet av deras framträdanden. Deras bidrag bestod av föreställningarna ”Älskar min EPA” av Roland Cox och Alva Westerberg, ”Eget godis på bio” av Lasse Karlsson själv, ”Lösning på elförsörjningen” av Torbjörn Wrigh, ”Restaurangen som var en kiosk” också av Lasse Karlsson samt ”Kringelgumman” av Marina Nyström.

Tävlingen pågick under fyra dagar, där revygrupper från olika delar av landet samlades för att visa upp sina bästa inslag och underhållning på scenen. Efter en noga övervägd bedömning från juryn kunde Täljerevyn glädjas över att deras föreställning ”Älskar min EPA” tog hem förstaplatsen i kategorin ”Sång och musik”.

Revy-SM 2023 har således avslutats med en lysande prestation från Södertäljes egna Täljerevyn, som visat att de är en kraft att räkna med inom svensk revykonst.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 6 augusti 2023 00:52

Larmbolag brister – ”Känner mig inte alls trygg längre”

pexels Dörr Door Inbrott

Foto: Pexels

I Rönninge drabbades flera familjer av inbrott och vittnar om brister i Verisures larmsystem, enligt rapporter från tidningen LT. Flera invånare i Södertälje, som också använder samma leverantör, meddelar nu att de inte längre känner sig trygga.

– Vi har Verisures larmsystem hemma och blev oerhört oroliga när vi fick höra om att flera familjer hade inbrott i Rönninge, säger en Södertäljebo till Telgenytt.

Enligt LT hade familjerna både dekaler på fönster och dörrar, skalskydd och kameror. Trots detta aktiverades inte larmet. Inbrottstjuvarna lyfte bort fönstret och lyckades ta sig in den vägen, men trots att skalskydd fanns installerat, gick inte larmet.

– Vi har larm på alla våra fönster och nu går jag runt och grubblar hela tiden. Jag tänker ”herregud”, tänker om de inte fungerar. Känner mig inte alls trygg längre.

Varför tror du inte att larmet fungerade i för de drabbade familjerna i Rönninge?

– Jag har själv inte läst om det, utan mest hört via ryktesvägar, så jag kan enbart spekulera. Min första känsla var att inbrottstjuvarna samarbetade med någon inne i deras team, jag vet inte. Sen googlade jag om Verisure och hittade en artikel på Aftonbladet som verkligen gjorde mig riktigt orolig, säger Södertäljebon.

(Annonslänk)

Artikeln i fråga är ett avslöjande som Aftonbladets ”200 sekunder” publicerade förra året. Där framgår att Aftonbladets team avslöjade brister i Verisures larmsystem och att en före detta anställd berättade att de ”Instruerades att ljuga”.

– Det var ofta jag kom ut till kunder som sa att larmet inte fungerar eller inte hade fungerat. Vi instruerades ett ljuga för en kund vars larm inte fungerade och inte hade fungerat på flera år trots månadsbetalningar hela tiden, sade den tidigare anställda personen på Verisure till Aftonbladet.

I ett fall avslöjade tidningen att det började brinna hemma hos en familj, men brandkåren larmades inte.

– Det är skrämmande. Verisure är jättestora i Södertälje, många jag känner använder dem. Jag tycker att allmänheten bör vara medvetna riskerna.

Telgenytt söker Verisure för en kommentar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 augusti 2023 11:51
Senast uppdaterad: 8 augusti 2023 11:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors