Företag i fokus:

Sportchef åtalas – Misstänkts för att ha drivit spelklubb

Polis

FOTO: Polisens förundersökning

En sportchef i en svensk elitförening i fotboll har åtalats misstänkt för att ha drivit en spelklubb. Polisutredningen visar att han spelat för miljonbelopp hos olika spelbolag, rapporter DN som var först om att rapportera om åtalet.

Det var i samband med en razzia i november 2020 som polisen avslöjade en lokal i centrala Stockholm där pokerspel pågick och där hundratusentals kronor i kontanter samt spelutrustning beslagtogs.

En man i 40-årsåldern misstänkts för att hyra lokalen och är sportchef i en fotbollsklubb åtals nu för olovlig spelverksamhet. Han ska enligt LT vara hemmahörande i Södertälje.

– Jag har inte ägt eller hyrt någon lokal eller drivit något. Jag har absolut spelat mycket poker, men det finns inget olagligt med det. Normalt sett hade jag spelat på Casino Cosmopol. Men det här var under corona och det var stängt. Så vi var några kompisar som spelade ihop när vi inte kunde spela på casinot, konstigare än så är det egentligen inte, säger den åtalade 40-åringen till Lt.

Bild tagen under polisens razzia av kassaskåpet på den berörda spelklubben. FOTO: Polisens förundersökning

Enligt polisutredningen har han tagit emot nästan 4,4 miljoner kronor från privatpersoner och gjort insättningar på nära 1,4 miljoner kronor hos spelbolag under 2020 och 2021. Textmeddelanden i hans mobiltelefon indikerar också att han rört sig med stora summor pengar genom spelaktiviteter.

Spelinspektionen har bekräftat att ingen licensierad speloperatör är associerad med den aktuella spelplatsen. Fotbollsförbundet har inte inlett någon egen utredning mot sportchefen eller klubben, detta då det misstänkta brottet begåtts av honom som privatperson.

Enligt DN avvaktar föreningen rättegången innan de vidtar eventuella åtgärder.

– Vi tar avstånd från all form av brottslighet, men han förnekar brott och vi måste tro på det han säger, sägertr klubbens ordförande till DN.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 juni 2023 16:50
Senast uppdaterad: 21 november 2023 12:17

Nu har deras nya restaurang i Nykvarn invigts

Max

Pressbild

MAX har invigt sin senaste restaurang i Nykvarn och lockade flera hundra besökare när portarna slog upp. De har övertagit Burger Kings gamla lokaler, vilket innebär deras nionde övertagande under de senaste åren.

Den nya restaurangen, som är den 149:e i Sverige, erbjuder 90 sittplatser inomhus och 104 platser utomhus. Bolaget anser att restaurangen är strategiskt belägen intill E20 och erbjuder bekväma parkerings- och laddningsmöjligheter samt drive-in-service för bilburna gäster.

Klas Bydin är den nytillträdde restaurangchefen i Nykvarn och har tidigare arbetat inom MAX-kedjan i två år som driftledare och restaurangchef. Nu ser han fram emot att växa tillsammans med staden och bygga upp ett starkt och serviceinriktat team tillsammans med de cirka 40 nyrekryterade medarbetarna från lokalområdet.

Under öppningsceremoni på onsdagsförmiddagen närvarade bland annat Nykvarns SK, som MAX sponsrar, för att klippa det röda bandet. Representanter från herrlaget, Adrian Makota Ström och Linus Björk, samt klubbtränarna Marianne Iihola och Lotta Pihl deltog under ceremonin.

– MAX har en lång historia av att stötta föreningar och idrottsinitiativ och vi är oerhört stolta över att vara en del av Nykvarns SK fortsatta satsning inom fotbollensäger Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juni 2023 18:55
Senast uppdaterad: 28 juni 2023 18:55

Stökigt när Järnabon brände koranen i Stockholm

CB166E47-B227-4539-916A-CBB690CC45A4

Foton: Streetphotobysd

Arrangören från Järna, Salwan Momika, har blivit anmäld för hets mot folkgrupp efter att ha bränt en koran under en demonstration i Stockholm. Nu fördömer Turkiet händelsen stark och menar att det är en oacceptabel handling.

Salwan Momika från Järna är från Irak utförde demonstration med syfte att rikta kritik mot islam. I en intervju med TT uttryckte Momika att de planerade att bränna en Koran sade: ”Vakna Sverige. Det här är demokrati. Den är i fara om de säger att vi inte får göra så här.”

Momika rev sidor ur koranen, lade bacon på den och slutligen brände den. Under demonstrationen grep polisen en person som försökte kasta sten, men stoppades innan han hann utföra handlingen. Vid ett senare tillfälle återkom samma man för att kasta sten igen och denna gång lyckades han kasta stenen. Han greps snabbt därefter och är nu misstänkt för försök till misshandel.

På grund av att Järnabon brände koranen bröt han därmed mot eldningsförbudet. Polisen meddelade senare att de hade upprättat en anmälan mot honom för hets mot folkgrupp, eftersom Koranen brändes på platsen utanför en moské och även för överträdelse av eldningsförbudet.

Turkiet fördömer aktionen i Stockholm.

Både Turkiets justitieminister Yılmaz Tunç och utrikesminister Hakan Fidan har reagerat kraftfullt på händelsen.

”Jag fördömer den avskyvärda handlingen i Sverige mot vår heliga bok, den heliga koranen. Det är oacceptabelt att tillåta dessa aktioner och hänvisa till yttrandefriheten. Att tolerera sådana fruktansvärda handlingar är att vara medskyldig”, skriver Turkiets utrikesminister, Hakan Fidan på Twitter.

Salwan Momika till höger. Foto: Streetphotobysd

En man greps efter att ha kastat sten mot arrangören. Foto: Streetphotobysd

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juni 2023 16:03
Senast uppdaterad: 28 juni 2023 17:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors